Sinds kort hebben wij een B&B in de Kop van Noord Holland, Villa Nieuwland. De bed & brealfast ligt pal aan de Waddenzee op het voormalige Waddeneiland Wieringen. In de paar maanden dat wij open zijn hebben wij al een behoorlijke diversiteit aan gasten ontvangen. Ongeacht de reden van hun verblijf, onze gasten hebben één ding gemeen: ze verslapen zich! Omdat de meeste calamiteiten op dit gebied zich afspelen in kamer Waterkeer, hebben wij dit verschijnsel inmiddels benoemd als het ‘Fenomeen Waterkeer’.
Eén van onze eerste gasten kwam uit Amsterdam. Ze had moeite gehad met inslapen omdat zij maar niet kon wennen aan de oorverdovende stilte van de Waddenzee. Toen ze eenmaal sliep, had ze van de stilte blijkbaar geen last meer want ‘s ochtends versliep ze zich! Uiteindelijk moest zij door haar cursisten worden gewekt.
Enkele weken later logeerde een zakenman in Waterkeer. We hadden afgesproken dat ik om half acht het ontbijt klaar zou hebben. Toen onze gast niet aan het ontbijt verscheen, meende ik – mijzelf nog onbewust van het fenomeen ‘Waterkeer’ – dat zijn afspraak was verzet en hij lekker kon uitslapen. Na een uur worstelde ik toch met mezelf en met name met het feit dat ik privacy hoog in het vaandel heb staan. Iemand ongevraagd wekken is ook zo wat. Om tien over negen hield ik het niet langer, ik heb gebeld. Er werd niet opgenomen. Toen maar zachtjes aan de kamerdeur geklopt… geen reactie. Mijn fantasie sloeg op hol: nog maar net open en dan al de ziekenwagen op de oprit. Of nog erger… Gelukkig werd onze gast door mijn paniekerige gebonk op de kamerdeur wakker. Zijn vergadering was toen al een kwartier aan de gang!
Achteraf geneerde ik me dood. Hier speelde mijn onervarenheid op, natuurlijk had ik veel eerder voorzichtig moeten polsen of dit de bedoeling was. Als ervaringsdeskundige vroeg ik onze volgende zakelijke gaste dan ook hoe laat ik haar moest wekken, mocht zij niet op tijd aan het ontbijt verschijnen. Geen zorgen, onze gaste versliep zich nooit! Ik dacht er inmiddels het mijne van… Toen er een kwartier na het afgesproken tijdstip nog geen teken van leven was, ben ik gaan bellen. Geen reactie. Er was een bonksessie op de kamerdeur voor nodig om onze gaste op tijd op haar werk te kunnen laten verschijnen. Wekservice Waterkeer was ontstaan!
Zo liggen haasten en onthaasten dicht bij elkaar, zelfs op één kussen in Villa Nieuwland. Het is mijn taak als gastvrouw dit onderscheid bij de gasten te kunnen maken. En vooral
om op tijd in te grijpen. Al is het maar om verdere schade aan de economie te beperken!
Martine van Soolingen is eigenaresse van bed & breakfast Villa Nieuwland in Den Oever op het voormalige Waddeneiland Wieringen.