Bedrijfsvoering

Pas op voor oplichters met ongedekte cheques

Oplichter

Oplichters proberen B&B-eigenaren geld afhandig te maken.

Bed & Breakfast Nederland krijgt de laatste tijd veel meldingen over oplichters. Zij proberen B&B-eigenaren door middel van ongedekte cheques of creditcards geld afhandig te maken. Voorkom dat je ook slachtoffer wordt van deze oplichters, lees de volgende informatie aandachtig door!

Valse reserveringsaanvraag
De oplichters gaan als volgt te werk. Je krijgt een e-mail met een reserveringsaanvraag, vaak voor meerdere nachten en voor meerdere personen.

De oplichters doen zich voor als een organisatie die voor een groep klanten een reis regelt. De e-mail lijkt daadwerkelijk afkomstig te zijn van een legitieme, bestaande touroperator of universiteit. Let in de e-mail op woorden als ‘delegates’, ‘Christian organisation’, ‘Christian summit/Evangelization’, ‘research’ en ‘couple coming for their honeymoon/wedding’.

Veel te hoog bedrag
Als je de boeking bevestigt, sturen de oplichters je een cheque voor een veel te hoog bedrag. Je ontvangt dan bijvoorbeeld een cheque voor 6.000 euro, voor een boeking die 2.000 euro waard is.

De oplichter vertelt je dat de resterende 4.000 euro bedoeld is voor autohuur, vliegtuigtickets, een bruidsjurk, boottickets of een andere aanschaf. De oplichter vraagt je vervolgens om dit bedrag over te schrijven naar bankrekening XXXX. De cheque wordt aanvankelijk geaccepteerd door je bank en verschijnt op je rekening. Je bent dus gerustgesteld en schrijft de 4.000 euro over.

Bank vordert geld terug
Pas een paar weken later ontdekt je bank of creditcardmaatschappij dat de cheque of creditcard vervalst of gestolen is. De volledige 6.000 euro wordt nu van je rekening teruggevorderd. Je bent bovendien de 4.000 euro kwijt die je al had overgeschreven. Omdat het geld tegen deze tijd het land al uit is, heb je geen kans meer om het terug te krijgen.

Een variatie op deze vorm van oplichting gaat als volgt. De oplichter betaalt je een bedrag en annuleert vervolgens de boeking. Hij verzoekt je vervolgens om het geld, minus een zogenaamde royale vergoeding voor je moeite, te storten op een andere rekening.

Bed & Breakfast Nederland adviseert je om niet op e-mails van deze strekking te reageren! Wees bedacht op bankcheques en creditcards met te hoge bedragen. Stort ook nooit geld terug. En belangrijker nog: als je het niet vertrouwt, wijs de aanvraag af.

Melding doen
Fraudehelpdesk.nl geeft de volgende adviezen over het melden van chequefraude:

  • Je kunt een vraag stellen of een melding doen via het vraag- en meldformulier van Fraudehelpdesk.nl.
  • Ben je slachtoffer geworden van chequefraude, doe dan aangifte bij de plaatselijke politie via 0900-8844.
  • Als je anoniem een melding wilt doen van een fraude waarvan je niet zelf het slachtoffer bent, kan dat bij de onafhankelijke stichting Meld Misdaad Anoniem, tel: 0800-7000.

Update 18-4-2013
Informatie toegevoegd over het doen van een melding.

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

78 Reacties

  • Wij zijn ander half jaar geleden een hotel garni in duitsland begonnen en zijn dit jaar
    eind september hier de dupe van geworden.
    bij ons gaat het om een bedrag van 9000 euro.
    wat wij niet begrijpen is dat de banken die weten dat dit gebeurd zomaar cheque,s
    op je rekening bijschrijfen zonder je in te ligten hier over.
    Ook de dehoga waar wij lid van zijn heeft ons hier nooit op gewesen.
    wij hopen dan ook dat dit verder onder de aandacht gebracht wordt en niet noch meer mensen hier de dupe van worden.
    Als startende ondernemer heeft dit voor ons grote gevolgen.

  • Onderstaand een voorbeeldmail die wij vandaag (1 maart 2012) ontvingen. Gelukkig hadden wij bovenstaand artikel al eens gelezen en kregen meteen argwaan. Wees gewaarschuwd!!!

    Hello
    Thanks for your reply and assistance so far. I have just concluded arrangements with the visitors and they have decided to stay at your place for that period. However a Certified Bank Cheque of (€ 7,000 Euro) was earlier made out by the Authorities who are sponsoring the guest who are visiting. The Cheque payment was meant to cover for cost their accommodation, car rental services, and other necessary arrangements for all the 10 persons who were initially meant to come for this trip together, but due to some circumstances the other 7 persons will not be able to make the trip anymore, so only 3 persons are now coming.

    I will not be able to make a deposit seperately because the all the money meant for paying for their accomodation come in one cheque package, Therefore i have been instructed to send you the Cheque, so when you receive the check payment you are required to deduct the cost of your accomodation services and keep the balance of their money which has already been designated by sponsors for other logistics arrangements for the guest. I will give you further instructions on how to use the balance. I need you to confirm this and provide the following information:

    (1) YOUR FULL NAME FOR THE CHEQUE TO BE PAID TO,
    (2) YOUR ADDRESS and
    (3) YOUR PHONE NUMBER.

    Do you have any car hire arrangement? I will await your email with the details so that instructions can be given for the cheque payment to be forwarded to you immediately.

    Regards

    54 Court
    Avenue
    Clydesdale
    Glasgow
    G81 2LA
    United Kingdom
    +447741115417

    Chris English

  • Wij kregen ook een mail van Chris English, fijn dat ik die even gegoogled heb en jullie tegen kwam, dat bespaart ons een hoop narigheid! Bedankt daarvoor.

  • Bedankt voor deze reacties.
    Vandaag 13 maart heeft de heer Chris English het ook bij ons geprobeerd.
    Op Engelse sites kwam ik al waarschuwingen tegen en dit bevestigd mijn vermoeden.

  • Wij krijgen ook altijd dit soort (doorzichtige) aanmeldingen, waar we dan ook nooit op in gaan, maar wat ik vreemd vind, is dat er nu ik eens beter naar deze mail ben gaan kijken, er een gemeenschappelijke noemer aan te wijzen is: de (poging tot fraude) mail komt nu steeds met een adres van een BenB die aangemeld is bij Bedandbreakfast.nl en bedandbreakfast.eu
    Graag een reactie hierop.
    MVG Bart jan Bakker

  • Zojuist hebben wij onderstaand mailtje ontvangen, Waarschijnlijk ook een poging tot oplichting.
    —————–
    Hello
    I need to make a reservation at your place for 2 persons coming to stay in your region for 16Days, starting from 16th of June till 31th of June 2012. I will need to know your rates per / night for the 2 guests and i will need you to tabulate and let me know the total run-down cost for 16 Days period with tax and discounts in Euro currency, so we can arrange for payment. If you do not have availability at the time we request, please let me know when you preferably have availability to accommodate 2 Adults.

    Do get back to me quickly.

    Matthews Dixon

    54 Court
    Avenue
    Clydesdale
    Glasgow
    G81 2LA
    United Kingdom
    +447778678252

  • Wij kregen voor onze B&B de volgende aanvraag, die we later exact terugvonden op een Canadese B&Bsite, waar er ook al voor gewaarschuwd wordt:
    van: Sister Alexandre Florie
    Good Day,
    And may the peace of the lord be with you. My name is Sister Alexandre Florie.

    I would like to make reservation for lodging of our Christian sisters and Reverend fathers coming to your country for a missionary program.

    We need 4 single rooms with Breakfast and Dinner inclusive if possible within the period of 15nd – 20th of April 2012.

    Below are the details you need to make the reservation for them.

    Check In : C/I :- 15nd APRIL 2012
    Check Out: C/O :- 20th APRIL 2012

    Room Type: 4 Single Rooms

    Guest Name :
    MS BAILEY LOUISE H.
    MS DIGNUM ELLEN C.
    MR MIOTTO GILBERT
    MISS HANNAH WESTBROOK.

    Please I would like to enquire the following:
    • Total cost of lodging for the duration period of 5days
    • Total cost of feeding for breakfast and dinner only.
    • Do you accept payment through Credit Card?
    • Do you give discount?

    Thanks as I await your quick response.

    Best Regards from
    Sister Alexandre Florie
    God bless you.
    Leek op het eerste gezicht niets mis mee, netjes aanbieding gedaan tot de laatste mail:
    Hello,

    I am very sorry for my late in response and it has been due to the agent that is in-charge of the travel tickets,thanks for the bookings & confirmations. The total cost of the accommodation is quite okay by me and i’m ready to pay the bills. Also want you to help me Charge another USD$ 2,500.00 to a travel agent who has issued there flight ticket to your hotel. The USD$2, 500.00 that will be sent to the agent is for the ticket fare for them which will be deducted from the credit card.

    Also, I’m compensating you with the sum of USD$ 300.00 for the transfer fee and for your efforts. Please note that i should have given the travel agent my credit card for him to deduct the ticket funds but he told me that he doesn’t have the facilities to charge credit cards , so that’s why i bring my vote of confidence in you.

    Kindly get back to me so i can know if i should send the Credit card details and you can make the charges for the total amount of the Accommodation Fee,Travel Agent fee and your compensation fee with the transfer fee.

    Best Regards from
    Sister Alexandre Florie
    God bless you.
    we hebben al eerder zo’n truc langs zien komen, maar toen ging het om een dr. Jackie Thomson die met een veel hogere cheque wilde betalen, waarvan het verschil op rekening van een ’travel agent’gestort moest worden. we hopen niet dat iemand in zulke trucs trapt, maar bij deze: een gewaarschuwd mens telt immers voor twee!

  • Ontzettend bedankt voor de tip, we waren er bijna ingetuint. Wij kregen dezelfde brief als hierboven van de heer Dixon. Wij hebben hem nu direct afgewimpeld.
    Wij hebben sinds kort een b&b in Duitsland geopend.

  • Sinds kort een B&B geopend. Vandaag eenzelfde mail van dhr. Dixon gehad. Keurig gereageerd, wel met al enige twijfel, en hetzelfde verhaal, in dit geval € 7000,–, terug.
    Na heel kort googelen op deze site terecht gekomen. Twjfel was dus terecht. Goede site dus.
    Met dank. Ik hoop dat deze oplichters hierdoor geen kans krijgen.

  • Heb dezelfde mailtjes gekregen en intussen ook de cheque. Dankzij mijn bank die het verdacht vond en nu gelukkig deze pagina heb ik gemaild dat ik de cheque wil terug sturen. Nog geen reactie gehad. Zie hier een van de brieven.
    Thanks for your reply and assistance so far. I have just concluded arrangements with the visitors and they have decided to stay at your place for that period. However a Certified Bank Cheque of (EUR 7,000 Euro) was earlier made out by the Authorities who are sponsoring the guest who are visiting. The Cheque payment was meant to cover for cost their accommodation, car rental services, and other necessary arrangements for all the 10 persons who were initially meant to come for this trip together, but due to some circumstances the other 7 persons will not be able to make the trip anymore, so only 3 persons are now coming.

    I will not be able to make a deposit seperately because the all the money meant for paying for their accomodation come in one cheque package, Therefore i have been instructed to send you the Cheque, so when you receive the check payment you are required to deduct the cost of your accomodation services and keep the balance of their money which has already been designated by sponsors for other logistics arrangements for the guest. I will give you further instructions on how to use the balance. I need you to confirm this and provide the following information:

    (1) YOUR FULL NAME FOR THE CHEQUE TO BE PAID TO,
    (2) YOUR ADDRESS and
    (3) YOUR PHONE NUMBER.

    Do you have any car hire arrangement? I will await your email with the details so that instructions can be given for the cheque payment to be forwarded to you immediately.

    Regards

    54 Court
    Avenue
    Clydesdale
    Glasgow
    G81 2LA
    United Kingdom
    +447778678252
    Richard

  • Wij hebben ook aanvragen van Chris Engels in Glasgou gehad. Wij roken echter onraad en hebben de zaak op tijd afgeblazen! Heden kregen we een vezoek van een (echt)paar uit Madrid maar hier hebben we ook een niet goed gevoel bij. Is er bij iemand de naam Mr. Cusack uit Madrid bekend ? en is dit mogelijk ook een oplichter! Rinke Elsinga Sneek

  • Beste Rinke:

    Ook Bed & Breakfast Nederland heeft deze Mr Cusack sinds vandaag op de radar en we zijn er zeker van dat dit een oplichter is. Reden dat we achterdochtig zijn: hij doet een aanvraag voor vier personen en voor een lange periode, zodat er een groot totaalbedrag ontstaat. Dat is al reden om heel voorzichtig te worden. Het feit dat de aanvraag nu ook bij andere B&B-eigenaren wordt gedaan, is voor ons bewijs genoeg. Ons advies: ga niet in op aanvragen door deze persoon! Dit is de betreffende aanvraag:

    Informatie aanvrager:
    MR Cusack
    Madrid
    Spain
    jamescusack@yahoo.com
    0034632115317

    Onderwerp:
    Enquiry..

    Vraag / opmerking:
    Hello Sir/Madam,

    Good day,hope you are alright?; I and three of my colleagues wishes to stay in your place during our next Holiday in August from Saturday 18th August to Saturday 1st October 2012..Please you are required to get back to me if you have availability during the period with the total cost of the two weeks stay including tourist tax.

    Thank you,

  • Goedenavond,

    Ook wij werden benaderd door de heer Cusack.
    Een collega waarschuwde ons gelukkig vantevoren al en daarom waren wij al niet van plan om op dit lucratieve aanbod in te gaan.
    Het is echter wel prettig dat onze argwaan werd bevestigd door de eerdere ervaringen van anderen,
    zodat we zeker zijn dat we niet een goedwillende klant afwijzen. Angelika Koeman.

  • Ook wij hebben een mail ontvangen voor een reservering vergelijkbaar met voorgaande ervaringen. In ons geval gaat het om Dr. Manas David Kumar. Het nare is dat ze een organisatie misbruiken, Tatamedicalcentre, die zich inzet voor kankerpatienten. Let dus ook op voor deze malafide mailtjes. Jammer dat naast de malafide ‘facturen’ nu ook al op deze wijze gefraudeerd wordt.

  • Goedendag,
    In ons geval ging het ook om Dr. Manas David Kumar en inderdaad zoals in de waarschuwing omschreven. Wij roken de onraad. Ons advies is om nooit cheques te accepteren, want deze kunnen altijd ingetrokken worden als blijkt dat hij later ongedekt is.
    “Als een aanvraag te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat in 99% van de gevallen ook zo’.
    Veel succes met verhuren van uw B&B’s.
    Met vriendelijke groet,
    B&B Grote Noord te Hoorn.

  • Wij zijn op dezelfde manier feconfrobreerd met deze praktijken
    Hebben de cgeque afgegeven bij de rabo bank met de opnerking dat het om een ongedekte cheque gaat ze hebben stappen ondernomen om de cheque terug te halen en dit doorgegeven aan fraudezaken/ het gaat hier om manas david kumar die zich voordoet als arts van tata medicalcenter in calcuta/ overboeken doen wij dus niets .

  • Pas ook op voor de heer Steve Darby. Deze meneer werkt ook op precies dezelfde manier.
    Geeft een zogenaamde gesponsorde (valse)cheque, met een veel hogere waarde dan te
    leveren diensten en wenst een groot bedrag terug om zogenaamde tickets, hotels enz. te boeken.
    Vervolgens overlijdt er een van zijn allerbeste vrienden en gaat het hele gebeuren niet door.
    Stap er noooooit in. Wacht ook altijd met overmaken totdat uw bank u aangeeft dat de cheque gedekt is alvorens tot betaling/boeking over te gaan. Voor de goede orde wij hebben geen Horeca of B&B. In iedere bedrijfstak zijn ze bezig hun oplichting succesvol te krijgen!! De mail
    die wij kregen was ook gelijk aan bovenstaande voorbeelden. Hij was het laatst nog deze week
    actief!!!!! Wees gewaarschuwd!!!!!!!!!!!!!

  • Er is weer een nieuwe e-mail in omloop van Mark Gorry (British Energy) met dezelfde inhoud. Was voor massageboekingen bij mijn massagepraktijk. Goed jullie voorbeelden te zien op deze website. Ik heb ze ook gelijk afgezegd nadat ze om betaling per cheque vroegen en er melding van gemaakt bij www. fraudehelpdesk.nl.

  • Onze massagepraktijk is per email benaderd door Mark Gorry en zegt dat hij van de British Energy is. Hij vraagt om een aanbieding voor 6 volwassenen die 5 weken elke week twee massages willen. Na onze aanbieding mailt hij ons volgende verhaal:
    Hello,
    Thanks for your reply and assistance so far. We are okay with your charge rate, we wish to make advance payment to confirm the booking and to make sure that everything is arranged before our arrival.

    However, a Certified European Bank Cheque has been issued by our sponsors to cover all our traveling expenses which includes; MASSAGE, flights, accommodation, car rental and other logistics. I am sure you do not provide such services in your MASSAGE CENTER so we engaged the services of a logistics agency.

    Since you are the first booking we have confirmed, I have now been instructed to send you the cheque. So that when you receive it, you will cash it and deduct the cost of your services. Then the remaining money will be for the logistic agency (The detail will be provided to you).

    So provide me with the following information for the cheque payment to be delivered to you:

    (1) FULL NAME (As it will appear on the cheque):
    (2) FULL POSTAL ADDRESS (For cheque delivery):
    (3) CONTACT TELEPHONE NUMBERS:
    (4) Total cost:

    Note: All tax and cost for cashing the cheque will also be deducted from our money.

    I hope that our stay will be made comfortable.

    Best Regards,
    Mark Gorry

    Na wat googlen gevonden dat er inderdaad een zekere Mark Gorry in de board van British Energy zit. Ze gebruiken dus gewoon namen van betrouwbare mensen in het Britse zakenleven.
    Verdacht, want zo’n persoon zal dat laten regelen door zijn secretaresse of door een reisbureau en die werken zeker niet met cheques die meer bedragen dan de afgesproken prijs. Zeer verdacht dus. Natuurlijk zijn we hier niet op in gegaan.

    We zijn er nog niet achter hoe we deze poging tot fraude kunnen melden aan officiele instanties.

  • Beste Rolf, een duidelijk geval van oplichting. Ze gebruiken de namen van bestaande zakenmensen, zo wordt het nog moeilijker om er doorheen te prikken. Als u in aanraking komt met fraude op internet, kunt u aangifte doen bij de politie. Verder is er nog het Meldpunt Cybercrime: https://www.meldpuntcybercrime.nl/. Helaas is dit meldpunt vooralsnog niet bedoeld om voorschotsfraude te melden.

  • Tom Collins uit Dallas, probeert te boeken voor 1 week in November, 2 personen. De aanvraag kwam betrouwbaar over via de eigen website. Meerdere brieven hebben wij ontvangen maar dan gaat de aanvraag over 4 personen voor 3 weken. 1 week aanvraag uit het buitenland kwam niet vreemd over. Na ons akkoord kwam een lang verhaal/mail over hoe te handelen als wij een cheque van de associate in Europe ontvangen…………..
    Mail gedaan naar meldpunt cybercrime, maar misschien is waarschuwen op deze wijze sneller.
    Blijf opletten allemaal, groet Jouke.

  • nou,wij hebben ook zo,n aanvraag gehad,zelfs twee,van ene henry alan, van horton van inc,en van gordon plank,een reservering waar het hotel hier in het dorp nog jaloers van wordt voor de maand november,wij hebben al een cheque gekregen,je raad het al,6800,00 pond,ik ben blij dat ik het hier lees,wij zelf hebben een b en b in belgie,groeten tanja

  • DEze email ontvangen van Marius Bruce. Afgewimpeld. Bijna nog doorgegeven mijn gironummer om op deze manier betaald te krijgen. Zelfs dat wil ik niet meer toesturen naar deze ongure figuren!!
    Hello,
    Thanks for your kind response regarding our reservation at your place, I accept the charges rate and have decided to complete the reservation for the massage treatment. I will make arrangement regarding the payment because we want to conclude everything before our arrival.

    A covered bank Check will be issued to you to cover both massage payment, car rental and other logistics that includes meals, flight ticket booking, camping etc. I am sure you do not provide such services in your center so we engaged the services of a logistics agent. I have been directed to send you the check, so when you receive it you will cash it and deduct the cost of your services and wait for instructions on how to use the refund. You will then issue us an invoice in order to cover the reservation.

    So, confirm your acceptance with this term and provide me with your information in the following order:

    Full Name (that will be on the Cheque):
    Complete Address (to mail the cheque):
    City & Postal Code:
    Phone number:
    Email:
    Total Cost:

    So that I can issue you the cheque payment. Waiting to hear from you.
    Regards,

    Marius Bruce
    Address: 38 Soho Square,
    London, WID 3HB
    United Kingdom
    Phone: +44 74 4848 0557

    — On Fri, 23/11/12, Mila van Geldere wrote:
    From: Mila van Geldere
    Subject: Re: Massage Treatment Enquiry
    To: marius_bruce@yahoo.co.uk
    Date: Friday, 23 November, 2012, 17:18
    Hallo Marius,
    sorry,i am so late with my answer.I had a small vacation and wasn’t at home a few days.This massage treatment serial is possible if we can right now try to consent over the time for each person.

    I can offer the price 25,00 euro for 60 min relaxation massage and you can make choice over aroma oil.
    I hope I can make your family vacation a really delightfull time !

    With kind regards,
    Mila
    2012/11/20 Marius bruce
    Dear,
    I want to make an inquire for a 50 minutes massage reservation for 4 people, Marius and Barbie, Nolan and Rose coming for a two weeks family vacation in your area. The relaxation massage treatment will be 7 times for each person inside the two weeks holiday. They will be coming on 15 December till 30 December 2012

    I want you to reply me with the charge rate and cost of the massage so that we can conualfirm and make the reservation before their arrival, a discount will be appreciated.

    Waiting for your kind response
    Regards,

    Marius Bruce
    Address: 38 Soho Square,
    London, WID 3HB
    United Kingdom
    Phone: +44 74 4848 0557
    dere mvgeldere@gmail.com
    24-nov. (3 dagen geleden)
    aan marius_bruce

    Hello Marius,
    Thanks for your positive reaction. But I have to say, that your letter is not quite clear for me. I want to emphasize here, that I only give massages and that you may not expect from me that I do other services.
    What about the payment:
    There are two ways to pay me:
    1. Cash
    2. By transferring the money to my bankaccount.
    The total amount is € 700,- based on seven 1-hour massage-treatments for four people.
    Further I have to inform you, that I am the only masseur and that the massage-room is in my house. So we need to make a time-table for the massages.
    With kind regards,
    Mila

    Marius bruce

    Our sponsor said he can only with a check. It will be a certified check and d…

    14:16 (23 uren geleden)

    Mila van Geldere mvgeldere@gmail.com

    22:11 (16 uren geleden)

    aan marius_bruce

    Hello Marius,

    I conclude you not agree with my payment conditions, so I am sorry to say we have no deal.

    With kind regards,

    Mila

  • Hallo allemaal, wij hebben toevallig ook z’n mail gekregen in onze schoonheidssalon Le Beau Monde.
    Hierbij sturen wij jullie de mail-verkeer met meneer Marius.

    Dear,
    I want to make an inquire for a 50 minutes massage reservation for 4 people, Marius and Barbie, Nolan and Rose coming for a two weeks family vacation in your area. The relaxation massage treatment will be 7 times for each person inside the two weeks holiday. They will be coming on 15 December till 30 December 2012

    I want you to reply me with the charge rate and cost of the massage so that we can confirm and make the reservation before their arrival, a discount will be appreciated.

    Waiting for your kind response
    Regards,

    Marius Bruce
    Address: 38 Soho Square,
    London, WID 3HB
    United Kingdom
    Phone: +44 74 4848 0557

    Dear Marius Bruce,

    I want to give you an answer to your mail you wrote to us on Tuesday – November 20.
    You are welcome in our place Le Beau Monde.
    I understand you’ll come with four persons and take each seven massage treatments in two weeks?
    The massage Treatments are possible with two persons at the same time after that we do the other two persons.
    The available days are Tuesday afternoon, Wednesday, Thirsday and Friday.
    Our Massage take one our and the price is €52,- p.p. from the mail you send we understood you’ll take 28 massage. you can get from us a discount from 10% .
    If you make the appointments we would like some advance payment, than we can reserve the time for you.

    I’ll hope you response on this mail and that we can meet in december.

    Kind Regards,
    Claudia and her team from Le Beau Monde.

    Hello,
    Thanks for your kind response regarding our reservation at your place, I accept the charges rate and have decided to complete the reservation for the massage treatment. I will make arrangement regarding the payment because we want to conclude everything before our arrival.

    A covered bank Check will be issued to you to cover both massage payment, car rental and other logistics that includes meals, flight ticket booking, camping etc. I am sure you do not provide such services in your center so we engaged the services of a logistics agent. I have been directed to send you the check, so when you receive it you will cash it and deduct the cost of your services and wait for instructions on how to use the refund. You will then issue us an invoice in order to cover the reservation.

    So, confirm your acceptance with this term and provide me with your information in the following order:

    Full Name (that will be on the Cheque):
    Complete Address (to mail the cheque):
    City & Postal Code:
    Phone number:
    Email:
    Total Cost:

    So that I can issue you the cheque payment. Waiting to hear from you.
    Regards,

  • Dag allemaal, ik heb al jaren lang te maken met al dit soort fraudeurs. Je ziet meestal al aan hun engels dat het om een vreemde zaak gaat. Eenvoudig vermelden bij de beschrijving van de B & B dat er alleen contant geld en/of bankoverschrijvingen via IBAN en BIC(of pin pas als je die hebt) geaccepteerd worden. Als ze dan beginnen te drammen over checks weet je dat het niet goed zit. Ze halen de gekste capriolen uit, sturen attachments mee met z.g. bankhandelingen, die je natuurlijk niet moet openen, sturen deposits(checks) op waar je nooit om gevraagd hebt en zelfs copieen van nep paspoorten, waar je ook nooit om gevraagd hebt. Meestal geven ze ook geen adres op, dan weet je al hoe laat het is. Hier direct om vragen, dat bespaart een hoop nodeloos heen en weer gemail. Kijk dus goed naar hun engels. Als meneer English het over “inquiry” heeft of er staan rare zinnen waar de woorden in de verkeerde volgorde staan, kan je meteen schrijven dat je vol zit. Je pikt ze er echt zo uit als je een beetje oplet.

  • Hey allen,

    Ik heb precies dezelfde ervaring met ene Marius Bruce. Erg dat soort mensen! Ze konden niet eens de tekst aanpassen, ze hebben mij precies dezelfde tekst opgestuurd die ik hierboven zie. LAME!! Maar goed, ben er niet ingetrapt, stelde hen namelijk een aantal vragen en daar konden zij geen antwoord op geven. Dacht toen, laat maar. Ben toch gaan zoeken en stuitte toen op dit.

  • Wij hebben exact dezelfde marius_bruce@yahoo.co.uk langs zien komen voor een massage serie. Kennelijk focussed hij zich op massage salons… Alleen bij ons viste hij ook naast het net. Wij accepteren nooit een Bank Check. Vanochtend even deze meneer door Google gehaald en zie…

    Erg vervelend dit soort mensen…

    Met vriendelijke groeten,

    Narika Thai Massage,

    Roland Slegers

  • Op 6 december 2012 ontving ik ook een e-mail van Mr. N. Kumar met aanvraag voor 14 dagen B&B voor 4 volwassenen. Op mijn reactie kreeg ik vandaag (12-12-2012) een mail terug met de zelfde inhoud als meerderen hierboven hebben onrvangen over een cheque van 9800 euro enz.
    Gelukkig hebben we “gegoogled” op oplichters N. Kumar en o.a. deze site gevonden met waarschuwing.
    Petra, B&B Bremzicht

  • Ik denk dat wij ook te maken hebben met dezelfde vorm van oplichting. Ik zie hier alleen in de reacties nog niks in de horecabranche. Wij krijgen via de email laatste tijd steeds vaker aanvragen voor reserveringen van grote groepen uit het buitenland (of buitenlandse studenten). Dus ook bij deze eerste mail was er geen argwaan. Ik had een aantal voorstellen gedaan in de mail terug over een eventuele lunch/ontbijtservice. Op deze vraag heeft hij totaal geen antwoord gegeven. De tweede mail ging echter direct over €3000 vooraf te betalen. Wel met de vraag hoe ik deze betaald wil hebben, maar geen antwoorden op mijn vragen. Hoelaat? Vast gesteld menu? Lunch? Ontbijt? etc. Omdat ik niet wist wat ik nu moest doen en die 3000€ veel te mooi vond om waar te zijn, ben ik gelukkig maar gaan googlen. Het adres klopte niet, straatnaam ligt niet in barcelona maar in madrid. De naam is een bekende voetballer/basketballer? In het begin had ik geen argwaan omdat het via dinnersite binnenkwam. Ik kreeg het volgende mailtje in eerste instantie:

    Geachte heer Manager,

    Een bezoeker van uw restaurantpagina op en.dinnersite.nl heeft het onderstaande bericht verzonden:

    ——————————————————————————–
    onderwerp:
    mail through your page on dinnersite.nl restaurant guide

    Afzender:
    Mr Juan Carlos Navarro

    emailadres:
    juancarlos_navarro@ymail.com
    plaats:
    Barcelona
    telefoon:
    0034632115317
    Opmerking:

    Hello,

    Good day I would like to ask for a table for 10 persons in your restuarants for six days from 11th to 16th March 2013…we would like to have dinner, please kindly get back to me if you will have availability for the days we asked for?

    ——————————————————————————–

    Klik hier om uw restaurantpagina op dinnersite.nl te bekijken
    Klik hier om uw pagina op dinnersite.nl te beheren in het restaurateursgedeelte

  • Hallo,
    In november 2012 kregen wij onderstaande mail van ene MICHAEL DOUGLAS uit London.
    michael douglas CC aan: donaldleung85@gmail.com
    Hello
    Am writting regarding the accomodation in your place, do you have 2 double rooms avaliabe from 25th
    January 2013 to 8th Febuary 2013? send me the prices for the 14 days if you have the avaliabilty.

    Toen ik terug mailde dat ik wel availiability had kreeg ik de volgende mail:
    Hello
    Thanks for your timely reply , we have decided to use the accomodation in your place.Now a certified bank cheque of 8,500 Euros will be forwarded to you immediately to cover the cost of all your services.This single cheque of 8,500 has been raised by our sponsor to cover all the expenses for the Holiday. Once you receive the certified bank cheque, deposit the cheque into your bank account to get the clearance for the cash, after which you deduct the cost of your services including Airport pick-up service if available, cost of breakfast, etc and keep the balance of the money for us for other services you cannot provide. .
    All the bank charges will be deducted from the cheque. Kindly provide the following details, for the certified cheque to be made
    out in your preferred name and forwarded to you immediately;

    * Your full name to be written on cheque
    * Your full address for easy cheque delivery
    * Valid telephone number for easy communication
    I look forward to your reply.

    Peter werd echter wel wat achterdochtig en we hebben om meer bijzonderheden gevraagd.
    Het zou gaan om 2 couples die hier op vakantie wilden voor 2 weken.
    Ze wilden niet per bank betalen maar stuurden een cheque van 8500 engelse ponden.
    Dit was het antwoord, toen ik mailde dat het bedrag op onze rekening stond( wat niet waar was):
    Hello
    Thanks for your reply, i want you to transfer the total amount of 6,800 euro from the cheque sent to you to our logistic agent to enable them confirm our travel ticket and some other services they will provide for us. The name is JUAN MANUEL RUIZ ROMAN and the email address is Juanromanlogistic@linuxmail.org . I want you to transfer the money to them immediately to enable them confirm our booking.Bellow information are their account details

    Acc Name – .JUAN MANUEL RUIZ ROMAN
    Bank Name – .CAJA RURAL DEL SUR
    Account No. – 3187 0424 19 3044311219
    IBAN No. – ES23 318704241930 44311219
    SWIFT No. – BCOEESMM187
    BANK ADRESS. – MALAGA URBANA 5 ESPAÑA
    Send me a copy of the transfer slip when you transfer the money to them, i awaits yor reply.
    We vertrouwden het niet en hebben de cheque naar de ING bank gestuurd met de mededeling/vraag of het om fraude ging.
    Dit werd een aantal dagen daarna bevestigd.
    We hebben de reservering geannuleerd en gemaild dat ze niet welkom waren.

  • Hallo,
    wij zijn benaderd met mails in deze strekking door de ‘heer’ KEN WILLIAM.
    misschien handig als iemand googled op deze naam dat hij tevoorschijn komt via deze site.
    De mails zijn dubieus en je denkt inderdaad: wie trapt daar nog in, maar je kunt maar nooit genoeg gewaarschuwd worden in deze praktijken.

  • Hallo,
    Dit is een email die ik dit weekend ontving.

    De: “jerycole”
    Data: 13 de Abr de 2013 14:03
    Assunto: BOOKING
    Para:

    HELLO,
    I AM JEREMY COLE FROM LONDON. A GROUP OF RESEARCHERS WILL BE COMING FOR A TEN DAY RESEARCH WORK ON A TOPIC (“RURAL – URBAN MIGRATION”)AND WE NEED ACCOMMODATION FOR OUR GROUP;
    (1) NO OF GUEST : 6 PEOPLE
    (2) NO OF ROOMS : DOUBLE/SINGLE ROOMS (3) NO OF DAYS : 10 DAYS
    (4) ARRIVAL DATE : 18TH JUNE 2013
    (5) DEPARTURE DATE :28TH JUNE 2013 EMAIL ME THE GRAND TOTAL COST OF THE ROOMS FOR 6 PEOPLES IN 10 NIGHTS,AS WELL AS REQUIRED TAXES IF ANY. ENDEAVOR TO CONVERT THE TOTAL COST IN EURO CURRENCY. I WAIT TO HEAR FROM YOU SOON. REGARDS,
    JEREMY COLE

    Nadat ik hem een prijsopgave had gedaan ontving ik deze mail:

    Hello,

    Thanks for your positive response as regards to the reservation request.We have considered your cost and agree that the guests will be staying in your hotel.I spoke with their company this morning,they want to proceed immediately with payment for the reservation. Their company wants to make all payments with cheque payment only,According to your quote,the total cost for the entire stay in your hotel is €2,280.They will issue a certified bank cheque for the full amount for their reservation in your favor which you will clear with your bank.Kindly provide me with the below details so that they will issue the cheque to you.

    1)Your full name as it will appear on the check

    2)Your full mailing address where the courier will send the check

    3)Direct telephone / Fax numbers

    As soon as they receive the below information,they will issue out and dispatch a cheque payment for the full amount in your favour which will be dispatched to your location through a courier service.

    Regards

  • Wat zijn wij blij en tegelijkertijd verontwaardigd over dit nieuwe fenomeen! Blij, omdat wij bij het lezen van de voorvallen ook wij behoed zijn voor oplichting in deze vorm. Recentelijk kregen wij van ene Mr. and Mrs Moss Frank uit Engeland een uitgebreide, uiterst correcte aanvraag, waarin zelfs hun privé adres en telefoonnummer werden vermeld. Dat wekte ons vertrouwen, tot wij – na het lezen van bovenstaande berichten – deze passage herkenden:
    “The payment would be made to you by our company business associate in Europe who promise to pay for our holiday expenses at once include the rental fee, Basic Travelers Allowance, feeding and our flight expenses and they have offered to make the payment to you by French Cheque which I will instruct them to issue out the French Cheque in you name base on trust”. Etc. etc. etc.

    Zij gingen zelfs zo ver dat zij ons verzochten andere mensen te verhinderen om voor die periode bij ons te boeken; zó graag wilden zij bij ons verblijven!!!

    Een 2e aanvraag kregen wij binnen 2 weken van ene Thomas Wilshere, eveneens uit Engeland met nagenoeg hetzelfde verhaal!!

    Pas toen kregen we argwaan en zijn we op internet gaan speuren en hebben gelukkig jullie site gevonden. Net op tijd!!!
    Dank aan Janneke Scheepers dat ze dit in de openbaarheid heeft gebracht en dank aan al die andere personen die hun ervaringen met anderen hebben willen delen.

    Hans

    • Beste Hans, graag gedaan, ik ben blij dat we met deze artikelen kunnen helpen voorkomen dat meer B&B-eigenaren de dupe worden van deze grove fraude. Waarschuw anderen waar het maar kan! Veel succes met jullie bed & breakfast!

  • Hallo,

    Wij hebben ook te maken met een fraudegeval. Dit keer van victorsmith1003@gmail.com. Hij en een groep medici zouden medio maart van dit jaar 10 dagen komen. Ik heb vooraf zijn adres gecheckt en destijds (begin december 2013) geen rare dingen gevonden. Ik heb de cheque ontvangen en geint, maar de bijschrijving nog niet gemeld aan dhr. Smith. Nu belt mijn bank dat de cheque niet gedekt is en het (veel te ruime) bedrag wordt nu weer teruggestort. Ik heb Smith gevraagd het geld nu op mijn rekening te boeken. Benieuwd naar de reactie…

  • Deze vandaag ontvangen. Heb netjes geantwoord dat wij alleen cash betalingen accepteren of onze bankrekening voor aankomst.

    Later bleek met googlen op zijn naam, dat deze beste dokter ook als oplichter bekent te staan:

    Hello,

    I want to inquire about the possibilities of accommodation in your facility. Our United Kingdom head office is sponsoring a vacation trip for us to your country. We are two medical Doctors with our wives coming from India. We had chosen your house for our 7 night’s vacation. We will arrive to your destination on the 3rd May 2014. Below are our few needs;

    Arrival Date: 3rd May 2014
    Departure Date: 10th May 2014
    Number of Guests: 4 (2 couples)
    Number of Rooms: 2 (double rooms) or if you have apartment that can sleep 4 it’s okay.

    Our mode of payment is cheque.

    Kindly let me know if you have availability and send the total cost for 7 nights. The cheque will be sent in advance before our arrival (a cheque from Europe Bank). Do you accept advance payment with check? Reply if you accept Euro check. The cheque will get to you immediately to allow for clearance in your bank. Hope to hear from you soon.

    Best Regards,
    Dr. Keechilat .David. Pavithrani,
    AMRITA INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES RESEARCH CENTER,
    14, AMRITA LANE , ELAMAKKARA , COCHIN ,
    KERALA -560017 , INDIA.
    REPLY TO EMAIL: amritainstitute@yahoo.in

    • Wij hebben gisteren, 27 januari 2014, van exact dezelfde afzender een vergelijkbaar verzoek gehad. Vertrouwde het op een gegeven moment niet meer, gegoogled en hier mijn wantrouwen bevestigd gezien. Dank aan degenen die dit gemeld hebben!

  • Nou komt de aap uit de mouw! PAS OP MENSEN voor de mails !!

    Hello,

    Thank you for your immediate response. I am glad for your efforts in making this booking a success. The quoted price is okay for us, kindly regard the accommodations as booked. I beg for your assistance as it regards payment, we are getting a direct sponsorship from our head office in the United Kingdom. Our sponsor in the United Kingdom will pay for all our expenses so we want everything regarding payment to be settled before we come over for the vacation. The money will be paid into your bank account through a secured certified Europe bank check; you will receive the check in your address. When you receive it take it to your bank for cash money to be credited into your bank account. Our sponsor will include money for all the local tax and bank expenses in the check. You will receive the cheque payment immediately.

    However, we made arrangement with a prepaid tour operator. Since you are the first booking we have confirmed our sponsor will issue the cheque payment to you, so the check will cover the cost of our booking and the charges for the tour operator. When you receive the check, deposit it in your bank, once your bank confirms the cash money in your bank account, deduct the cost of your services and send the balance to our tour operator. You will get invoice from our tour operator agent. I hope you are clear with my information. Kindly reply this email I will give you the total amount in the check and other information. Hope our stay in your facility will be made comfortable and enjoyable. I expect a cordial assistance from you.

    Best Regards,
    Dr. Keechilat .David. Pavithrani,
    AMRITA INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES RESEARCH CENTER,
    14, AMRITA LANE , ELAMAKKARA , COCHIN ,
    KERALA -560017 , INDIA.
    Email: amritainstitute@yahoo.in

    • Ik heb precies hetzelfde reserveringsverhaal als lisette binnengekregen! Zelfs de res.data zijn hetzelfde.
      2 dokters uit india met vrouwen willen 7 dagen komen.
      Hetzelfde european bank cheque verhaal!! Ik weet niet hie ik het hier moet plaatsen maar het is een kopie van hierboven!
      M.vr.gr. Pink v. M.

  • Dank, dank, dank voor jullie berichten!

    Ik kreeg onderstaande mail, maar kreeg gelukkig op tijd argwaan en ben op zoek gegaan op internet en vond jullie waarschuwingen! Het is mij een raadsel hoe hij mijn mailadres heeft gevonden. Het moeten mensen uit Nederland zijn die hier achter zitten.

    Hello,

    Thank you for your immediate response. I am glad for your efforts in making this booking a success. The quoted price is okay for us, kindly regard the accommodations as booked. I beg for your assistance as it regards payment, we are getting a direct sponsorship from our head office in the United Kingdom. Our sponsor in the United Kingdom will pay for all our expenses so we want everything regarding payment to be settled before we come over for the vacation. The money will be paid into your bank account through a secured certified Europe bank check; you will receive the check in your address. When you receive it take it to your bank for cash money to be credited into your bank account. Our sponsor will include money for all the local tax and bank expenses in the check. You will receive the cheque payment immediately.

    However, we made arrangement with a prepaid tour operator. Since you are the first booking we have confirmed our sponsor will issue the cheque payment to you, so the check will cover the cost of our booking and the charges for the tour operator. When you receive the check, deposit it in your bank, once your bank confirms the cash money in your bank account, deduct the cost of your services and send the balance 4,620 00Euros to our tour operator. You will get invoice from our tour operator agent. I hope you are clear with my information. Kindly reply this email. I will give you the total amount in the check and other information. Hope our stay in your facility will be made comfortable and enjoyable. I expect a cordial assistance from you. To confirm this provide me with:

    (1) YOUR FULL NAME (As it should appear on the cheque):
    (2) YOUR POSTAL ADDRESS (where to send the check):
    (3) CONTACT TELEPHONE NUMBERS: For office records.
    (4) THE TOTAL COST.

    Best Regards,
    Dr. Keechilat .David. Pavithrani,
    AMRITA INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES RESEARCH CENTER,
    14, AMRITA LANE , ELAMAKKARA , COCHIN ,
    KERALA -560017 , INDIA.
    Email: amritainstitute@yahoo.in

  • Pas op eigenaren van gites en B&B’s, de oplichters Mr and Mrs. Frank uit Engeland zijn weer actief. Hier is eerder een melding over geschreven door Hans van Calcar.

  • Hallo allemaal.
    Wij hebben ook enkele keren aanvragen gehad van mensen, die met sponsoring naar ons willen komen. Daar reageren we helemaal niet meer op.
    Nu echter een telefoontje van een nederlands mobieletje!
    De vader heeft onderdak nodig, enkele weken …
    OP onze opmerking, dat we slechts 10 dagen achter elkaar kunnen accepteren was dat ineens ook goed.
    We hebben een mail gestuurd met het verzoek om informaite (naam, adres enz.).
    Nog niets gehoord.
    De naam: Tanya Bannister. heeft een hotmail e-mail adres.

    iemand daar ervaring mee??

    Groet, Emiel

  • Onderstaande oplichters zijn nu (okt 2014) weer actief:
    onderstaand de briefwisseling:

    Thanks for your reply, please note that our visit will not be able to take place or happen if the money is not remitted timely, because its meant for our travel expense therefore ensure you facilitate transfer of the difference to our logistic manager account details below

    Acct Name: Mr. GILBERTO GREGORY BAAG
    Swift Intermediary: MIDLGB22
    Acct No: 37613560
    IBAN: GB28NAIA07024637613560
    BIC: NAIAGB21
    Bank Name: Nationwide Bank

    Also send a scan copy of the transfer document, which serves as trace of funds and recording purposes.

    Knight Lamont
    Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    London RW1 0NT
    Phone +44 7053833465,

    Sent: Tuesday, 7 October 2014, 13:34
    Subject: RE: Make swift transfer to our logistics agent/manager today

    hello mister Lamont,
    I’m sorry to tell you that I’m not in the possition to make such a transaction.
    We wil take care of this matter as soon as you arrive.
    Thanks.
    best regards
    Catherine

    Date: Tue, 7 Oct 2014 13:12:33 +0100
    From: knightlamont1@yahoo.com
    Subject: Make swift transfer to our logistics agent/manager today

    Hello Catherine,
    Thank you for confirming the cash money in your account, I am glad to tell you that the booking is definitely confirmed. I would like you to keep with you an advance of 5.000 € against the booking as we will pay the remaining balance including the VAT in cash when we arrive in your place. Please make a swift transfer of the remaining balance to our logistics agent immediately. They will use it to take care of all our logistic services (flight ticket booking, taxi booking and hotel/accommodation) that we will need to make our trip to country a successful one. Kindly find below the bank details of the event/logistic manager to make the transfer:

    Acct Name: Mr. GILBERTO GREGORY BAAG
    Swift Intermediary: MIDLGB22
    Acct No: 37613560
    IBAN: GB28NAIA07024637613560
    BIC: NAIAGB21
    Bank Name: Nationwide Bank

    Kindly scan and email to me the copy of the transfer slip today for confirmation.
    Note: This must be treated as urgent.
    I await your swift reply when it is done.
    Best Regards,

    Knight Lamont
    Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    London RW1 0NT
    Phone +44 7053833465,

    Sent: Tuesday, 7 October 2014, 13:01
    Subject: RE: Urgent!

    Everything is ok. We will welcome you and your friends.
    Warm regards,
    Catherine

    Date: Tue, 7 Oct 2014 09:07:46 +0100
    From: knightlamont1@yahoo.com
    Subject: Re: Urgent!

    please can you reconfirm ?the payment should have been credited by now..
    warm regards

    Knight Lamont
    Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    London RW1 0NT
    Phone +44 7053833465,

    Sent: Thursday, 2 October 2014, 7:35
    Subject: RE: Urgent!

    hello,
    the cheque has now recieved. Thanks.
    greetings Catherine

    Date: Tue, 30 Sep 2014 23:23:48 +0100
    From: knightlamont1@yahoo.com
    Subject: Urgent!

    Hello ,
    I’m actually writing to verify if the payment has been received?as stated in my previous email,it was rightfully addressed to the details provided.
    Do have a wonderful night while I await your response,
    Warm regards

    Knight Lamont
    Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    London RW1 0NT
    Phone +44 7053833465,

    Sent: Wednesday, 3 September 2014, 10:38
    Subject: RE: Payment arrangement

    thanks for your reply and trust.
    Our data is as followed:

    – 12 days x 840 = total cost: € 10.080 ,00

    > Date: Mon, 25 Aug 2014 15:54:37 +0100
    > From: knightlamont1@yahoo.com
    > Subject: Payment arrangement
    >
    > Hello,
    >
    > Thanks for your reply and the confirmation that you can accommodate my colleagues in your restaurant for their lunch and dinner on the dates. We want to proceed immediately with the payment for their dinner and lunch reservation. We will make all payments with a certified/covered bank check only.
    >
    > From the cost estimate, the total cost of the available days lunch and dinner in your restaurant is as stated in your email. We will issue a certified bank check for the amount in your favour. When you receive the check, you deposit it with your bank so that your bank will verify and clear the check and credit your account with the said amount. Provide me with the below information so that we will issue the check to you.
    >
    > >
    > When we receive your data, we will issue out and dispatch a check payment for the full amount in your favour, it will be dispatched to your location through a courier service.
    >
    > Regards,
    >
    > Knight Lamont
    > Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    > London RW1 0NT
    > Phone +44 7053833465,
    >
    > > Subject: RE: Inquiry
    > To: “knightlamont1@yahoo.com”
    > Date: Monday, 25 August, 2014, 15:14
    >
    > >
    > Dear Sir,
    >
    > Thank you for
    > your request for using our fascility for lunch (1
    > pm) and dinner (7 pm) from 14 to 25 October for 14
    > adults.
    >
    >
    > I enclose the quote for this
    > request.
    >
    > In our restaurant you can not eat a la carte but we
    > make every day a fresh and/or organic lunch and
    > meal in buffetstyle.
    >
    >
    > If you would like to book or when you want more information,
    > please contact us.
    >
    > Hope to have informed you sufficiently.
    >
    >
    >
    > ​Best regards,
    >
    > >
    >
    >
    > > 2014-08-21 23:55
    > GMT+02:00 Knight Lamont :
    > >
    > Hello,
    > I am writing to make a Dinner & Lunch reservation order
    > at your restaurant for fourteen (14) adult delegates. We
    > will be coming to your area in your Country for our holiday
    > and we are to spend 15 days. We are scheduled to arrive from
    > 13th of October to depart 28th October, 2014. Please
    > schedule a reservation within your available time &
    > dates of service if the dates provided below are not
    > suitable: Total of Twelve (12) days Lunch & Dinner
    > reservation for fourteen (14) adult delegates.
    >
    > > Lunch dates: 14th, 15th, 16th, 17th, 18th, 19th, 20th, 21st,
    > 22nd, 23rd, 24th and 25th, October
    > Time: 1.00 PM
    > Diner
    > dates: 14th, 15th, 16th, 17th, 18th, 19th, 20th, 21st,
    > 22nd, 23rd, 24th and 25th, October
    > Time: 7.00 PM
    > **NOTE THAT IT WILL BE THE SAME 14 GUESTS EVERYDAY**
    >
    > The reservation can be made on any main course or a la carte
    > menu within the budget of 35€ per person per meal (i.e.
    > 70€ per person per day, no special dietary, non-smokers,
    > no rooms/accommodation, no beverages, no beer and no wine).
    > Wine or drinks of any type will be paid immediately on
    > request by the guests. A calculated price of our
    > Dinner/Lunch for the fourteen (14) delegates and an
    > estimated cost for the group based on our budget will be
    > highly appreciated. Also, if you offer only Dinner or Lunch
    > at your restaurant, please give us a breakdown of the total
    > cost respectively. I await your reply as soon as possible.
    >
    >
    > Thanks in anticipation.
    > Warm Regards,
    > Knight
    > Lamont
    > Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    >
    >
    > London RW1 0NT
    > Phone +44 7053833465,
    >
    >
    >
    >
    >

  • Vandaag ook zo’n mail binnengekregen voor een rits massage voor dezelfde personen (Marius, Barbie, Nolan en Rose).
    Ze blijven het maar proberen hè….

    ———————————–
    Hello,
    I want to make an inquire for a 60 minutes massage reservation for 4 people: Marius, Barbie, Nolan and Rose coming for a three weeks vacation in your area. The relaxation massage treatment will be 7 times for each person inside the two weeks holiday which can be done 1 or 2 persons at a time depending on your schedule.

    Massage days: 21st, 22nd, 24th, 25th, 26th, 27th, 28th, 29th, November. 1st, 2nd, 3rd ,4th, 5th and 6th December.

    Time of massage: 10.00 a.m daily
    Number of Adults: 4
    Age Bracket: 35 – 40 years of age
    Arrival: 21th November
    Departure: 6th December

    I want you to reply me with the availability, charge rate and the total cost of the massage so that we can confirm and make the reservation before their arrival, a discount will be appreciated.

    Waiting for your kind response
    Regards,

    Knight Lamont
    Address: 22 Finstock Avenue, Romford
    London RW1 0NT
    Phone +44 7053833465,

  • Ze zijn nu ook actief onder de restaurants. Kreeg vandaag een check binnen van 7400 pond.
    Had een vermoeden dat de reserveringsaanvraag niet klopte, maar netjes offerte opgestuurd. offerte was 3x zo laag als checkbedrag. Telefoonnr werkt ook gewoon en neemt een man op. De check is van HSBC.
    De reserveringsaanvraag is op naam van Philip.J.Holmes uit Aberdeen Scotland.

  • Wij hebben in Oostenrijk een appartementenhuis en ontvangen ieder jaar enige tientallen verzoeken van deze aard. Er zullen ongetwijfeld telkens nieuw brieven en nieuwe namen opduiken. Voor ons was, naast de veel te hoge bedragen ook altijd het gebrekkige Engels een reden om argwaan te krijgen. Gelukkig worden wij hier ook door de verkeersbureaus gewaarschuwd. Ook voor zeer gedistingeerde vakantiegangers die boeken en na een paar dagen plotseling verdwenen zijn, soms met achterlating van (lege) koffers.

  • We hebben deze week een aanvraag gekregen een Spaanse oplichter. Hier is het antwoord waarop hij plots met de bankcheque komt aandraven:

    Hello,

    Good day, hope you had a nice weekend?

    Your email is well received and we gladly accept your offer from 6th to 20th September for a total amount of €3,300.. However after discussing your offer with my colleagues we would like to know if you will accept the full payment in advance using a cashiers bank check or a credit card, hope you have credit card terminal in your office?.

    PS : Note that we have a patron paying for the booking and he will not be able to make bank transfer due to his present location and the payment has to be made in advance as we have other issues to handle before we arrive.

    Best Regards,
    Mr Gerard Pietro Dominguez

    ADDRESS : Calle Gran Vía, 30
    28013 Madrid, Espana
    PHONE : (00)34631072346

    enkele maanden geleden hadden we een andere vis: eugenewright1999@gmail.com

    Dear Georges,

    Thank you for your kind feedback. We are satisfied with the €1980 including VAT and toerist tax for 2 people at Tilia for the both of us, and we request that you complete the reservation for us.

    Also we would like to inform you in time, that we shall be paying the full accommodation cost in advance by cheque payment method. The reason for this payment type is because a certified bank cheque in the amount of £4,500 Pounds was earlier made out by the company who are sponsoring our trip. This cheque payment was meant to cover for the cost of accommodation for 4 people including car rental services but for some personal reasons, the other 2 people will not make the trip.

    As a result of this, we cannot make a separate payment or deposit for the accommodation because the money meant for paying both our accommodation,hall for presentation, feeding and car rental cost, all came in one cheque payment from our sponsors. We kindly ask for you to accept our cheque payment method and to deduct our full accommodation cost on the receipt of the cheque when we have sent it to you and on our arrival to your place, we will collect the balance of the money to complete our car rental arrangement and also for feeding during our stay. We really hope for your understanding in this situation and upon your response we will post the cheque so it can reach you in time for cashing before our arrival date.

    We hope for your prompt reply.

    Kind regards,

    Eugene Wright

    dank zij dit artikel blokken we alle aanvragen die betaald zullen worden et bankcheques per definitie af …..

    Heel erg bedankt voor de verwittigingen!

    Georges
    Villa-emma.be

  • Bedankt.
    Message received today, clearly a spam. Same phone number and address as one of those in your list above.
    thank you for your help in confirming this, John.
    Message was:

    Hello,
    Good day.. Can you please confirm if you can lodge I and three of my colleagues in your accommodation facility for the period of 14 nights in July? Below are the schedules and co-ordinates for the trip.

    Arrival Date: SATURDAY 11TH JULY, 2015
    Departure Date: SATURDAY 25th JULY, 2015
    TIME OF ARRIVAL: 15:00PM
    Length of stay: 14 NIGHTS
    PETS: No pets
    NUMBER OF PERSONS: FOUR PERSONS(ALL ADULTS)

    You are required to kindly calculate the total amount of the stay in your 2 DOUBLE ROOMS OR 4 SINGLE ROOMS OR AN APARTMENTS/CHALET that will sleep 4 persons.. A timely response will be appreciated as I look forward to hearing from you soon.

    Best Regards,
    Mr James Faubert

    ADDRESS : Calle Gran Vía, 30
    28013 Madrid, Spain.
    TELEPHONE : (00)34631072346

  • Blijkbaar zijn deze oplichters ook in België actief, want mijn echtgenote (geeft traditionele Thaise massage, zie: http://www.phansri.be) ontving net de onderstaande e-mail. Te mooi om waar te zijn en gebrekkig Engels, dus even Google erop los en meteen jullie blog en reacties gevonden. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast, nietwaar?
    Luc & Nee Ockers-Phansri
    ———————————————–

    Van: “Jeremy Gaunt”
    Aan:
    Verzonden: 25.aug.2015 19:55:12
    Onderwerp: MASSAGE RESERVATION

    Hello,
    I want to make an inquire for a 60 minutes massage reservation for 4 people: Marius, Barbie, Nolan and Rose coming for a three weeks vacation in your area. The relaxation massage treatment will be 10 times for each person inside the three weeks holiday which can be done 1 or 2 persons at a time depending on your schedule.
    Massage days: 11th, 12th, 13th, 14th, 15th, 18th, 19th, 20th, 21st and 22nd October
    Total No. of Massages: 40
    Time of massage: 10.00 a.m daily
    Number of Adults: 4
    Age Bracket: 35 – 40 years of age
    Arrival: 9th October
    Departure: 24th October
    I want you to reply me with the availability, charge rate and the total cost of the massage so that we can confirm and make the reservation before their arrival, a discount will be appreciated.
    Waiting for your kind response
    Regards,
    Gaunt Jeremy
    Email: gaunt_jeremy@yahoo.co.uk
    Tel: +44 70 87628784

  • Last week I received this email from

    gaunt_jeremy@yahoo.co.uk

    Hello,

    I want to make an inquire for a 60 minutes massage reservation for 4 people: Marius, Barbie, Nolan and Rose coming for a three weeks vacation in your area. The relaxation massage treatment will be 10 times for each person inside the three weeks holiday which can be done 1 or 2 persons at a time depending on your schedule.

    Massage days: 11th, 12th, 13th, 14th, 15th, 18th, 19th, 20th, 21st and 22nd October

    Total No. of Massages: 40

    Time of massage: 10.00 a.m daily

    Number of Adults: 4

    Age Bracket: 35 – 40 years of age

    Arrival: 9th October

    Departure: 24th October

    I want you to reply me with the availability, charge rate and the total cost of the massage so that we can confirm and make the reservation before their arrival, a discount will be appreciated.

    Waiting for your kind response

    Regards,

    Gaunt Jeremy
    Email: gaunt_jeremy@yahoo.co.uk
    Tel: +44 70 87628784

    Hello,

    Thanks for your kind response regarding our reservation at your place, I accept the charges rate and have decided to complete the reservation for the massage services. I will make arrangement regarding the payment because we want to conclude everything before our arrival.

    A covered bank Check will be issued to you to cover both your massage payment, car rental and other logistics that includes meals, flight ticket booking, camping etc. I am sure you do not provide such services in your center so we engaged the services of a logistics agent. I have been directed to send you the check, so when you receive it you will cash it and deduct the cost of your services and wait for instructions on how to use the refund. You will then issue us an invoice in order to cover the reservation.

    So, confirm your acceptance with this term and provide me with your information in the following order:

    Full Name (that will be on the Cheque):

    Complete Address (to mail the cheque):

    City & Postal Code:

    Direct telephone:

    Mobile phone number:

    Email:

    Total cost:

    So that I can issue you the cheque payment. Waiting to hear from you.

    Regards,

    Gaunt Jeremy
    Email: gaunt_jeremy@yahoo.co.uk
    Tel: +44 70 87628784

    Our sponsor has made it clear that he can only make the payment by means of a certified/covered check, which also is as good as cash and clears in few days. This check is verified by your bank and credited into your account before our arrival. When you receive the check, you deposit it with your bank so that your bank will verify and clear the check and credit your account with the said amount.

    When we receive your data like you have did already, we will issue out and dispatch a check payment for the full amount in your favor, it will be dispatched to your location through a courier service. If you do not accept this term, then we will consider our booking with you as null and void. Please comply

    Regards,

    Gaunt Jeremy
    Email: gaunt_jeremy@yahoo.co.uk
    Tel: +44 70 87628784

  • Wij als restaurant ontvingen vandaag dezelfde email uit Madrid van meneer gerard domingues. Ik heb hem gebeld en hij kon mij geen antwoorden geven op bedrijfsinformatie. Vervolgens heb ik hem netjes geantwoord dat wij alleen cash betalingen aannemen. Na wat googelen kwam ik bij jullie terecht. Hierbij de email zodat anderen ook gewaarschuwd zijn! En bedankt voor al jullie meldingen!

    Hello,

    Good day, hope you are alright?

    I and nine of my colleagues would like to have Dinner in your restaurant during our five days stay to your area from Monday 30th November to Friday 4th December 2015; Time 19:00pm each day for 10 persons(All adults).. As I do not know what my colleagues will eat for their dinner, A per-payment of €2,000 will be made to you immediately as an initial deposit for this booking. All checks and balances will be made with you on Friday 18th December 2015 which is the last day of the reservation.

    Please kindly get back to me as soon as possible with confirmation via email And also let me know how you prefer to receive the deposit payment?.

    Best Regards,
    Mr Gerard Dominguez

    ADDRESS : Calle de Alcalá 37
    28014 Madrid, Spain.
    PHONE : 0034631072346

    • Hartelijk bedankt Corey,

      Wij waren op het punt een betaling van de credit-card diezelfde mafkees af te schrijven, na zijn laatste mailtje kreeg ik argwaan(al op het begin eigenlijk) en begon hem te googlen en toen zag ik jouw reactie.

      hier het e-mail:

      Hello,

      Your email is well received and am glad to inform you that we have concluded to proceed with the advance payment using credit card as agreed.. But before we proceed further with the payment, We would like to ask for a humble request.. we are in contact with a logistic operator(TRAVEL AGENCY) whom will help us book & organize our travel arrangements which includes includes Flight Tickets, Car Rentals, plus other Travel Packages, As we planned that all the guests will arrive by same flight at the same time.. But the problem we have is that the logistic operator are not equipped with an online terminal for credit cards.

      And on that note I hereby authorize you to charge my credit card for the sum of €10,750 immediately through your credit card terminal. Once you receive the funds in your account deduct and keep the amount of €2,478 for the rooms and help us send the remaining amount of €8,250 to our logistic operator via a bank transfer. I will provide you the bank details of the operator.. Note that all taxes, bank charges and credit card commission will be deducted from the balance before you implement the transfer.

      kindly write me an email stating that you will charge as seen below..

      Full amount for the rooms – €2,478
      Amount for our logistic services – €8,250
      Credit card/Bank commission – % ?
      Total amount to charge – ?

      We will proceed with the charges as soon as I have your confirmation.. As I await your swift response.

      Best Regards,
      Gerard Dominguez
      MADRID, SPAIN.
      PHONE : 0034612478203

      Groeten,

      Een hoteluitbater uit Belgie!

  • Ook onze sportschool kreeg een soort gelijke mail. De vraag was of we een offerte konden geven voor een grote groep mensen die hier tijdens hun vakantie zou willen komen sporten.
    Daarna ook een wazig verhaal over cheques enz.
    Direct geblokkeerd. SPORTSCHOLEN opgepast!
    zie onderstaande mail:
    Hello,
    I and my co-workers will be coming for our holiday in your area and we are 13 adults, which consist of 7 men and 6 ladies. We are to spend 21 days, so we would like to book your fitness center for keeping fit during our stay. Please get back to me with the charge rate per person and let me know if we can come for both morning and evening sessions (i.e. if you offer both). Your professional advice would be needed as well. Arrival date: 25th January 2016.
    Please check the availability and get back to me with the total cost.
    Waiting to hear from you
    Regards,

    Knight Lamont
    15 Kentish Town Road,
    Camden Town,
    London, NW1 9QB UK
    Tel: +447087628784

  • Deze week een aanvraag gehad voor de beschikking over een taxi voor 10 achtereenvolgende dagen, (dit komt wel eens voor) ik heb een offerte gemaakt en kreeg al snel de mededeling dat dat in orde is.
    Bij deze bevestiging inderdaad ook een verhaal over sponsoring en een cheque, ik had al mijn twijfels maar weet nu zeker dat het dus gewoon oplichters zijn. Ik zal vandaag antwoorden dat ze alleen contant kunnen betalen, benieuwd wat hun reactie zal zijn.
    De aanvraag kwam van ene Mr. Gregor Hamilton uit Schotland.

  • Naam van meneer niet te vinden op het internet, echter na googlen op het telefoonnummer kwam ik hier terecht.
    Vorige week, inmiddels april 2017 dus eenzelfde verzoek, voor vervoer ditmaal, door Mr. George Christopher

  • Ik kreeg een dergelijke boeking voor mijn vakantiehuisje in Sauerland van een Tom Collins (tomcollinsing@gmail.com) uit Dartmouth. Ik vond het verdacht omdat hij met 2 personen in een huis voor 12 personen wilde verblijven. Ik had hem het kleinere huis van de buren aangeraden, maar dat wilde hij niet. Ik vond zijn naam toevallig ook op een Ierse fraudesite, daarom ben ik er niet op ingegaan.

    Dit was zijn mail:
    Hello,
    Thanks for getting back to me, i am very happy that you will be able
    to rent your accommodation to us, we have agreed to use your place and
    we are very much okay with the price, so i want you to book it for us
    for the following date:

    Arrival Date: 10th February 2018
    Departure Date: 17th February 2018
    Number of Guest: 2 Adult

    Below is our Name and address where you can send any document:

    Name: Mr and Mrs Collins
    Address: 4 Vicarage Hill
    Dartmouth
    Devon
    United Kingdom
    TQ6 9EW
    Tel: +447024010933

    The payment would be made to you by our company business associate
    who has promise to pay for our holiday expenses which include the
    rental fee and our flight ticket fee and they have inform me that they
    will be making the payment by Euro cheque.

    The Euro cheque that you will receive will be in excess because Our
    Traveling Allowance which include our Flight ticket fee will be
    included with the rental fee base on trust. As soon as you have
    receive the Euro cheque you would have it deposited into you account
    for clearance, you would deduct the rental fee and i will tell you how
    to send our traveling Allowance which include our flight ticket fee to
    my traveling agent, After the Euro cheque has been cleared in your
    account.

    I will appreciate if you can get back to me with the following
    information that will be needed by our company business associate to
    make the payment out to you, so that you can receive the payment as
    soon as possible:

    Full Name on Euro cheque:
    Full address:
    City:
    Postal Code:
    Country :
    Telephone Number :

    I would be very glad if you can be of a helping hand, I will be
    looking forward to read back from you with the information needed
    above.

    Thanks
    Tom Collins

  • Ook wij zijn eergisteren slachtoffers van deze fraude
    Een zogezegde Canadees wou ons huisje in Normandië de huren voor 2 weken. Hij wou meteen het hele bedrag betalen op onze Franse bankrekening. Hij betaalde 2700 euro wat veel te veel was. Hij meldde ons dat zijn bank een fout gemaakt had en dat zijn hele vakantiebuget op onze rekening gestort was. Hij zei dat hij dringend zijn geld nodig had om zijn vliegtickets te betalen. We vonden het raar en zijn binnen gestapt in onze Franse bank met het verhaal. Zelfs in de bank hadden ze geen argwaan. Wij hebben dus 1700 euro terug gestort en zijn die kwijt. Hij probeerde zelfs een 2de keer. En dat is nu nog aan de gang. We doen alsof we het nog niet doorhebben en proberen hem aan het lijntje te houden om tijd te rekken zodat de politie hem kan opsporen. Er kwam opnieuw 2710 euro op onze Franse bankrekening, weer een fout van zijn bank en bla bla bla. Hij probeert dat nu ook nog te krijgen. Iemand tips wat we nog kunnen ondernemen ?

  • Wij zijn begin november ook slachtoffers geworden van deze fraude net zoals Caroline.
    Een echtpaar uit Bolivia wilde onze gîte in de Bourgogne huren voor 2 weken. Zoals gewoonlijk maken wij een factuur en sturen die vervolgens naar het genoemde mailadres. Twee dagen later werd er spontaan € 2500.,= gestort op onze rekening middels een cheque waarvan wij niet konden traceren waar de cheque vandaan kwam. Daarna contact gezocht met de bank om te vragen of zij konden zeggen waar deze vandaan kwam. De bank had ook geen flauw idee. Twee dagen later kregen wij een mail van het zelfde mailadres met de mededeling dat hun administratiebureau een foutje had gemaakt en per abuis € 2500,= had overgemaakt. Dit bedrag was ook tevens voor hun vliegticket en de autohuur voor een vakantie naar Frankrijk. In de mail werd het vriendelijke verzoek gedaan om € 1600,= (het bedrag, minus de verhuurkosten van de gîte) terug te storten op een Franse rekening. Zo gezegd zo gedaan. Een paar dagen later werd er spontaan middels een cheque € 2500,= van onze rekening afgeboekt. Ook wij zijn via deze listige truc voor € 1600,= het schip in gegaan.
    We hebben op advies van de bank nog wel aangifte gedaan bij de gendarmerie voor deze oplichting maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.

  • Wij zitten momenteel met ons apparthotel in Normandië met dezelfde praktijk. Gelukkig vertrouw ik geen mensen (in dit geval zogezegd Zweden met een toch nogal oosterse naam (Jawad Saresi) die zogezegd het goede weer komen opsnuiven in Normandië eind november, en dan nog wel in Covid toestanden. En dus hebben we gezocht op vergelijkbare artikelen zoals hierboven. De 4000 staat inderdaad op onze rekening, de banken hebben geen argwaan, want de ontvangende bank moet de cheque inkassen, en pas dan gaat de uitschrijvende bank een inhouding op de uitschrijvende rekening doen. Is die onvoldoende gespijsd, dan moet de uitschrijvende bank alles in het werk stellen om het chequebedrag te “eren”. Lukt dat niet, dan is het in principe aan de bank om juridische maatregelen te vorderen. Ik heb dus nu dinsdag rendez vous met mijn bank om hieruit voordeel te kunnen halen. Voor het overige zal ik aan de ‘Zweden’ blijven beweren dat ik niets op mijn rekening heb ontvangen. Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je eerst dat bedrag van onze Franse rekening naar onze Belgische rekening overschrijft…. en dus je eigen bank in Frankrijk in een hoek drumt. Dat zoeken we dus uit….

Laat een reactie achter