Tip 1: overtref de verwachtingen
Je gasten komen alleen terug naar je bed and breakfast als ze het er bijzonder naar hun zin hebben gehad. Aan jou dus de uitdaging om de verwachtingen te overtreffen.
Nu kun je natuurlijk foto’s op Bedandbreakfast.nl plaatsen die niet laten zien hoe groot of mooi je B&B werkelijk is. Je gasten zullen aangenaam verrast zijn zodra ze binnen stappen. Er is wel een nadeel: je loopt waarschijnlijk boekingen mis. Verras je gasten liever op een andere manier: met jouw prettige en betrokken gastheer-of vrouwschap, een uitgebreid ontbijt, service en kleine attenties.
Tip 2: leer je gasten kennen en zorg dat zij jou leren kennen
Als je gasten het gevoel hebben dat ze jou kennen, en jullie hebben een fijn contact, dan zullen ze sneller opnieuw bij je B&B willen boeken. Omdat ze je de boeking gunnen, omdat het makkelijker praat nu ze je kennen, of gewoon omdat jouw bed & breakfast inmiddels een beetje voelt als thuiskomen.
Tip 3: Laat je gasten weten dat je blij met ze bent!
Al vóór het verblijf van je gasten kun je bouwen aan de klantrelatie. Stuur bijvoorbeeld een kaartje een paar dagen voordat je gasten arriveren. Met daarop een mooie foto van je B&B en tips over activiteiten in de omgeving. Of schrijf gewoon dat je uitziet naar hun komst. Vind je dat teveel moeite, dan kun je natuurlijk ook in de bevestigingsmail een persoonlijke boodschap toevoegen. Je B&B gaat op die manier leven bij je gasten, ze krijgen echt zin om naar je toe te komen. En ze leren je al kennen.
Tip 4: Geef een presentje mee als je gasten weggaan
Je gasten vertrekken en je hoopt dat ze thuis nog een paar keer met warmte zullen terugdenken aan jouw B&B. Tip: geef ze bij vertrek een persoonlijk presentje mee. Denk aan een doosje frambozen uit eigen tuin, een potje van die jam die ze zo lekker vonden bij het ontbijt, een bloembol of een relatiegeschenk met de naam van je bed en breakfast erop.
De check-out is bij uitstek het moment om dit presentje te geven, dat heeft te maken met de zogenoemde ‘peak end rule‘. Als jij van het afscheid een leuk moment van maakt, houdt je gast een beter gevoel over aan je B&B.
Tip 5: Houd na het verblijf de banden warm
Stuur je gasten bijvoorbeeld een kaartje op hun verjaardag, met een leuke foto erbij. Op die manier kom je ook maanden na hun verblijf op een positieve manier onder de aandacht; je gasten zullen het attente gebaar leuk vinden en onthouden. Ook kun je ze af en toe mailen met een mooie aanbieding of laten weten dat er een bijzonder evenement op komst is je omgeving. Je houdt zo het contact met je gasten op een losse manier warm.
Tip 6: Laat van je horen via social media
Social media zijn hét middel om op natuurlijke wijze het contact met je gasten warm te houden. Je kunt op Facebook bijvoorbeeld allerlei gezellige foto’s van je bed and breakfast posten. Verzin het maar: het eerste ontbijtje buiten na de winter, de kat die een nestje kittens heeft, een kopje heerlijke koffie om de dag mee te beginnen, jouw B&B in de sneeuw…
Je gasten zien op die manier elke keer opnieuw een leuk berichtje over jouw B&B voorbij komen, je blijft bij ze in het achterhoofd en ze leren je steeds beter kennen. Als het goed is, denken ze als eerste aan jouw B&B als ze weer eens in de buurt willen overnachten! Vergeet trouwens niet je gasten te vragen om je Facebook-pagina ‘liken’.
Tip 7: Behandel je vaste gasten als VIP’s
Als klant voel je je graag gewaardeerd. Telecombedrijven en magazines weten dit en werken volop met kortingsacties speciaal voor trouwe abonnees. Jij kunt dit ook toepassen, op je eigen manier.
Stuur je gasten bijvoorbeeld een nieuwsbrief met persoonlijke aanhef, waarin je ze uitnodigt om nog eens je B&B te bezoeken. Stuur een kortingsbon speciaal voor gasten die al eens in je bed and breakfast zijn geweest. Of stel een arrangement voor met extraatjes, omdat ze je B&B al kennen.
Beste Janneke Scheepers,
Het heeft me enorm geboeid om jouw 7 tips te lezen, hoe je de gasten kunt verwennen en ook te behouden. Veel tips heb ik door de B&B ervaring ingevuld, maar genoeg over om van de resterende tips te leren en er gebruik van te maken. Door het lezen kwam ik op de gedachte om jouw uit te nodigen in onze B&B. Zo werkt jouw tips nu eenmaal.
Graag tot horens,
Met vriendelijke groeten,
Henny Pardijs. Delden ( Overijssel )
tel nr 06-28406186.
Wat een mooie lieve leuke tips allemaal. Mijn gasten zijn tevreden, geven goeie recensies.
Het promoten van je B&B zoals je voorstelt is in mijn beleving niet wat echte B&Bers willen. Juist de variëteit en het ontdekken van de verschillende B&B ’s is wat ze trekt aan het B&B concept.
De ervaring, weergegeven in de recensie zorgt voor nieuwe nieuwsgierige gasten. Zorgen voor een onvergetelijk verblijf zorgt voor een top recensie en dus nieuwe gasten.
Dag Janneke,
Wat een leuke verrassing om onze B&B De knechtenkamer terug te zien In de nieuwsbrief van bedandbreakfast.nl ‘Binnenkijken bij Gelderse B&B’ . (dankzij de social media!)
En de 7 tips die je geeft om gasten terug te laten komen, daar kan ik me helemaal in vinden.
We hebben zelf ooit een B&B bezocht waar de gastevrouw ons nauwelijks een blik waardig keurde, afschuwelijk!
De gasten moeten aan je merken dat je blij bent dat ze er zijn!
Tevreden gasten, tevreden B&B houders.
Hartelijke groet,
Paulien Degen
Bedankt voor jullie leuke reacties! Ik ben blij dat jullie de tips aandachtig hebben gelezen. Bedankt voor je aanvulling, Britt. Een B&B is inderdaad zo leuk vanwege het unieke karakter ervan. Het is altijd weer een nieuwe beleving, ieder bed & breakfast is uniek. Mijn tips kun je zien als een aanvulling, om het nóg specialer te maken.
Paulien, ik ben het met je eens dat die extra aandacht door gasten bijzonder wordt gewaardeerd. Je hoeft de reviews maar te lezen om het te weten! Het zijn vaak de kleine dingen die gasten onthouden. Dat is goed nieuws je je B&B met liefde runt.
Wat leuk dat je plezier hebt van de tips die ik heb gegeven, Henny. Wie weet kan ik eens komen overnachten als ik Overijssel nog eens bezoek, dank je wel voor de uitnodiging!
Bedankt voor de tips!
Wij zijn opzoek naar ervaringen van b&b eigenaren of bezoekers waarbij de B&B inpandig is met centrale / gezamelijke entree van en dan een afzonderlijke kamer met douche en toilet (afsluitbaar) als B&B en een gezamelijke tuin.