Het fenomeen B&B staat momenteel volop in de belangstelling dankzij het programma ‘Bed & Breakfast’ van Omroep MAX en de Facebook win-actie van Bed and Breakfast Nederland. Ik krijg in periodes als deze vaak de vraag gesteld: hoe is die populariteit nu te verklaren? Voor mij is het antwoord klip en klaar.
Mensen die zichzelf trakteren op een uitstapje of weekendje weg, willen niet overnachten in een dertien-in-een-dozijn hotel. Zij zoeken iets wat echt speciaal is; een unieke beleving die uit kan groeien tot een onvergetelijke herinnering. In een B&B kun je ervaren hoe het is om te logeren in een eigenhandig gerestaureerd monument, een tweehonderd jaar oude boerderij, een molen, een kerkorgel (!), een voormalig schoolgebouw, een groot wijnvat of herenhuis… De omgeving is vaak spectaculair. Zo zijn er B&B’s middenin een natuurgebied, in een beschermd dorpsgezicht of in het hart van de stad.
Bijzondere service
Als gast geniet je van een bijzondere service die je in een hotel niet snel tegenkomt. Denk aan een hartelijke ontvangst met zelfgebakken cake, bloemen op tafel, fruit uit eigen moestuin en gratis fietsen te leen. Als je wilt weten waar de leukste restaurants of bezienswaardigheden zijn, maakt de gastheer- of vrouw je graag wegwijs. Je maakt bijzondere dingen mee, zoals een rondleiding langs zelfgemaakte schilderijen, een kalfje geboren zien worden of een kookworkshop gegeven door de B&B-eigenaar zelf.
Zulke bijzonderheden blijven je bij. Niet voor niets halen gasten juist dit soort details aan in hun reviews op Bedandbreakfast.nl. Neem deze reactie: “Na lekke band met de huisfiets door gastvrouw opgehaald en naar de plaatselijke fietsenmaker gereden. Dát is service.” Als ik zoiets lees, denk ik: dit is precies waarom bed & breakfasts zo populair zijn, ze maken gewoon het verschil!
Hanny Arens is oprichter van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu
Wil je meepraten over dit onderwerp, ga dan naar onze Bed & Breakfast Discussiegroep op LinkedIn en geef jouw mening!