Marketing & Promotie

Beloon je gasten voor het schrijven van een review

Als B&B-eigenaar weet je als geen ander dat reviews belangrijk zijn voor het krijgen van nieuwe reserveringsaanvragen. Helaas vult lang niet iedere gast bij thuiskomst een reviewverzoek in. Probeer daarom eens je gasten te belonen voor het schrijven van een review.

Tip 1: Een goed begin is het halve werk
Maak je gebruik van het reserveringssysteem op Bedandbreakfast.nl of heb je de gratis reserveringsmanager van Bedandbreakfast.nl op je eigen website geïnstalleerd? Dan ontvangen je gasten de dag na hun verblijf een uitnodiging om een beoordeling te schrijven op Bedandbreakfast.nl.

Voer bij handmatig ingevoerde reserveringen altijd het mailadres van de gast in, anders kan er geen reviewverzoek worden verzonden

Tip 2: Vragen staat vrij
Het hoeft niet moeilijk te zijn: vraag je gasten bij vertrek of zij het reviewverzoek van Bedandbreakfast.nl willen invullen. Dat kan natuurlijk mondeling, maar probeer het ook eens aan de hand van een bedankkaartje bij een afscheidspresentje. Je geeft je gast niet alleen een goed gevoel mee (peak end rule), maar ook een fysieke reminder. Bovendien zal je gast eerder geneigd zijn om voor jou een review te schrijven, als dank voor het afscheidspresentje.

Voorbeeld kortingsbon B&B

Voorbeeld van een bedankkaartje voor B&B-gasten, dat je mee kunt geven bij het afscheid.

Tip 3: Kortingsvoucher
Beloon gasten die een review hebben geschreven met een korting voor een volgend verblijf. Dit kun je doen aan de hand van een digitale kortingsbon voor jouw B&B, die je achteraf mailt naar de betreffende gast. Het is eveneens een slimme manier om te bouwen aan een klantrelatie. Denk er wel aan om duidelijke voorwaarden te vermelden op de kortingsvoucher. Het kortingsbedrag of kortingspercentage zijn uiteraard belangrijk, maar denk bijvoorbeeld ook aan een verloopdatum van de bon.

Tip 4: Win-actie
Win-acties zijn populair op Facebook, maar je kunt ze ook eenvoudig toepassen om meer reviews te verzamelen. Laat vertrekkende gasten weten dat zij kans maken op een gratis verblijf, als zij bij thuiskomst een review schrijven. Ook hier is het verstandig om duidelijke regels en voorwaarden op te stellen, zodat je gasten weten wat zij kunnen verwachten. Wordt het een jaarlijkse loting? Wanneer ga je de winnaar bekend maken? Neem de tijd om alles concreet op een rijtje te zetten.

Nederlandse Bed and Breakfast Classificatie

Origineel: Henk en Saskia Hop van Logeren aan de Brink geven hun gasten bij het afscheid een zakje met Hopjes mee.

Tip 5: Blijf dicht bij jezelf
Het is een cliché; maar blijf dicht bij jezelf. Net als de persoonlijke invulling die je geeft aan jouw B&B, is het belangrijk om je (digitale) promotie- en marketingactiviteiten te personaliseren. Run je een B&B op het platteland en maak je graag jam? Geef dan als afscheidspresentje een klein potje jam met een bedankkaartje waarop je de gast vraagt om het reviewverzoek in te vullen. Het kan wonderen verrichten voor je reviews! Probeer de bovenstaande tips gewoon eens uit en reflecteer daarna of het iets is voor jou. En heb je zelf een leuke aanvulling voor het verzamelen van reviews? Deel deze dan in het reactieveld hieronder.

Over de auteur

Josjah Thalen

Eindredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V.

2 Reacties

  • Ik vind het een slecht idee je gasten te belonen voor het schrijven van een review, de objectiviteit ervan komt in het geding. Het wordt zoiets als: ik geef jou n kadootje/korting dus jij schrijft niks onaardigs over mij. Gasten maak je het op deze manier lastig om een minder aardig review te schrijven. Het is een vraag die ik nooit zal stellen aan mijn gasten. Iemand die enthousiast is of juist negatief over zijn verblijf, moet dat in alle vrijheid kunnen ventileren zonder beïnvloed te worden door aardige attenties. En als iemand gewoon geen zin heeft om een review te schrijven moet hij die vrijheid ook hebben.

    • Dag Miep,

      Het is inderdaad niet aan te raden om gasten te vragen of zij een positieve review willen schrijven over hun verblijf bij een B&B, dat zal alleen maar averechts werken. En gasten die een negatieve ervaring hebben gehad bij een B&B, zullen dit ook gewoon laten blijken in hun review, daar kan geen enkel afscheidspresentje tegenop. Toch kan het voor veel B&B-eigenaren interessant zijn om gasten positief te stimuleren tot het schrijven van een review. Sommige gasten denken simpelweg niet meer aan het schrijven van een review, bijvoorbeeld na een week fietsen. En soms kan het voorkomen dat een reviewverzoek in de map met ongewenste mail terecht komt, met een afscheidspresentje als reminder kun je dit soort zaken ondervangen. Uiteraard weet jij als eigenaar wat het beste past bij jezelf en bij je B&B, dus blijf inderdaad doen wat voor jou het beste werkt. In ieder geval bedankt voor het delen van je reactie!

Laat een reactie achter