Bedrijfsvoering

Fraudehelpdesk: vraagbaak bij fraude en oplichting

Helpdesk bij fraude en oplichting

Bed & Breakfast Nederland krijgt geregeld meldingen van B&B-eigenaren over oplichters. Ze hebben dan bijvoorbeeld een spookfactuur ontvangen of een cheque die ongedekt bleek te zijn. Heb je ook zoiets meegemaakt en zoek je advies, dan kun je sinds kort terecht bij de online Fraudehelpdesk.

Op Fraudehelpdesk.nl vind je informatie over veelvoorkomende vormen van fraude. Heel nuttig zijn de tips  om te voorkomen dat je wordt opgelicht. Zo moet je opletten als er in een brief of mail staat dat je snel moet reageren. Het advies: laat je niet onder druk zetten.

Fraude melden
De website bevat ook een meldformulier waarmee je een melding van fraude kunt doen. De online helpdesk behandelt zelf weliswaar geen inhoudelijke zaken, maar zorgt ervoor dat jouw dossier bij de juiste organisatie terechtkomt.

De Fraudehelpdesk maakt deel uit van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin). De helpdesk werkt samen met onder meer de Autoriteit Financiële Markten, Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, de Consumentenautoriteit en ConsuWijzer.

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

4 Reacties

  • Ik wil melding maken van een gast die onbetaald heeft overnacht, onder valse voorwendsels. De “baas”, engels sprekend, belde gisteravond voor een werknemer, die zou een creditcard bij zich hebben, maar de baas kwam vanochtend persoonlijk contant betalen. Niet dus! Niemand meer gezien. Telefoon niet bereikbaaar! Gegevens paspoort en kenteken opgenomen. Waarschuwing voor collega’s: Miles Cash, Ierse nationaliteit, witte Ford Transit bedrijfswagen 08-WD-1274 ( iers kent).

  • Pas op voor deze man.
    Nette en voorkomende man, naam Jan Veldhuizen. Hij logeert voornamelijk in de Gelderse Vallei bij B & B bedrijven. De eerste dagen betaald hij correct, daarna vraagt hij een paar dagen uitstel van betaling omdat z’n bank het geld nog niet heeft overgemaakt. Uiteindelijk gaat hij weg zonder te betalen.

  • Van 6-10 mei hebben wij een man te gast gehad die niet heeft betaald. Reservering werd Last minute telefonisch gedaan door zijn zg. baas Die zei dat hij een bedrijf heeft en dat een van chauffeurs panne heeft met de vrachtwagen en overnachting nodig heeft. We vermoeden sterk dat de ‘baas’’ dezelfde persoon is als de gast. Verblijf werd verlengd omdat vrachtwagen nog niet gemaakt was. Geld zou overgemaakt zijn door Duitse bank. Niet dus. Man spreekt gebroken Nederlands. Zegt Italiaan te zijn en sinds 14 jaar in Nederland te wonen (Sittard). Wij gaan aangifte doen.

  • Melding oplichter in onze en bevriende B&B : neemt een kamer onder de naam Gerardus J. Scheper via Booking.com. Dan boekt hij bij en heeft steeds nieuwe smoezen om niet te betalen. Hier een rekening open van bijna € 1000,– en bij collega 2x een nacht.
    Nederlandse man, grijs kort haar, denk 50er, rijdt in grijs klein autootje. Verder geen gegevens, of gegevens die niet kloppen (zijn adres en tel.nr. bijv.)

Laat een reactie achter