Een mening over je bed & breakfast staat in een mum van tijd op internet en is daar voor iedereen te zien. Dat kun je bedreigend vinden, maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken. Een paar tips.
- Hou de reviews over je B&B op bijvoorbeeld Bedandbreakfast.nl of in je gastenboek scherp in de gaten.
Zo krijg je beter zicht op de wensen en eisen van gasten, en de sterke en zwakke kanten van je B&B. Verbeter op basis hiervan je service en faciliteiten. Je kunt gasten ook persoonlijk om commentaar vragen, of stuur ze per e-mail een beoordelingsformulier. - Neem (terughoudend) deel aan de discussie over je B&B op sociale netwerken en vergelijkingssites.
Ga bijvoorbeeld de dialoog aan met gasten die positieve of negatieve ervaringen over je B&B met anderen delen. Op die manier kun je positieve meningen versterken en de schadelijke gevolgen van negatieve reacties beperken. Maak je wel altijd bekend als eigenaar van de B&B in kwestie! - Gebruik sociale netwerksites om de mening van gasten over je bed and breakfast positief te beïnvloeden.
Maak bijvoorbeeld een pagina aan voor je B&B op Hyves of Facebook, en vraag je gasten om ‘vriend’ te worden. Zij zullen zich hierdoor meer betrokken voelen bij je B&B, en achteraf eerder positief oordelen. Elders op deze blog vind je meer info over sociale netwerken en een beknopte handleiding om ermee te starten. - Neem je presentatiepagina op Bedandbreakfast.nl, en eventueel de website van je B&B, eens kritisch onder de loep.
Schep je wel een correct beeld van je B&B? Als je beloften niet waarmaakt, stel je gasten teleur en dat is zeer nadelig. Maar overtref de verwachtingen en gasten zullen jouw bed & breakfast dankbaar aanbevelen bij anderen. En dat is de beste reclame die je kunt hebben!
L.S.
Met de aanwijzigingen van bed and breakfast Nederland hevig in de weer om een pagina aan te maken op Hyves en Facebook, maar het is nog maar gedeeltelijk gelukt. Maar we gaan dapper door.
groetjes,
Leni Gerbrands BBNieuwendam
Als ik een vakantie langs B & B’s zou maken, dan zou ik wel van te voren kijken op een social medium om te zien of de B & B me wat lijkt. Ik zou ook een review achterlaten. Maar wat is mijn belang om een friend te worden van de betreffende Hyves of Facebookpagina? Dan zou ik van al de goed bevallen B & B’s op mijn vakantie dat moeten doen. En waarom? Volgend jaar ga ik ergens anders op vakantie.
Du: wees reeel in de aanname dat jeals B & B eigenaar een social medium gebruikt en dan geweldig veel followers zal krijgen.