Sommige gemeenten vragen voor het nachtregister meer gegevens dan wettelijk verplicht is. Als dit ook in jouw gemeente het geval is, kun je dit aankaarten met behulp van de modelbrief ‘Verzoek tot aanpassing APV’.
Verouderd gemeentebeleid
Sinds 1 juli 2010 hoef je niet meer het beroep of de betrekking van de gast in het nachtregister te vermelden. De enige verplichte gegevens zijn de volgende: naam, woonplaats, dag van aankomst en dag van vertrek. Deze wijziging is helaas nog niet door alle gemeentes in Nederland doorgevoerd.
Is het beleid van jouw gemeente wel up-to-date? Je kunt dit controleren door de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van je gemeente na te lezen (het document staat waarschijnlijk op de gemeentewebsite). Zoek in de tekst naar een artikel getiteld ‘Verschaffen gegevens nachtregister’ of iets vergelijkbaars en lees het artikel grondig door.
Modelbrief ‘Verzoek tot aanpassing APV’
Indien jouw gemeente meer gegevens vraagt dan wettelijk verplicht is, kun je haar verzoeken om dit te veranderen met behulp van de modelbrief ‘Verzoek tot aanpassing APV’. Deze modelbrief is door B&B Huize Nijmegen (www.huizenijmegen.nl) opgesteld en ter beschikking gesteld aan Bed & Breakfast Nederland, waarvoor dank.
Handboek Bed & Breakfast
Meer informatie over wet- en regelgeving, toegespitst op bed & breakfast-eigenaren, vind je in het digitale ‘Handboek Bed & Breakfast‘ van Bed & Breakfast Nederland.