Algemeen Marktcijfers

Groei in toeristensector en B&B-markt

Groei B&B-markt

Goed nieuws voor Bed and Breakfast- eigenaren en de B&B-markt: de toeristische bestedingen in 2016 stegen 4 procent ten opzichte van 2015. De bestedingen lagen zelfs 27 procent hoger dan in 2010. De totale waarde van deze bestedingen was 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit het onderzoek dat door het CBS is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische zaken.

Toeristische bestedingen

Ontwikkeling Bed and Breakfast

Deze cijfers zijn voor ons geen verrassing. De laatste tien jaar heeft de B&B-markt een echte groeispurt doorgemaakt. Zowel vraag als aanbod zijn sterk toegenomen. Het succes van de hedendaagse B&B’s is te danken aan een combinatie van technische, bevolkings- en maatschappelijke ontwikkelingen. Als we in lijn van het CBS onderzoek uitsluitend naar de cijfers van vorig jaar kijken (2016 t.o.v. 2015), heeft Bedandbreakfast.nl een groei doorgemaakt van 18% en Bedandbreakfast.eu een groei van 12%.

Buitenlandse toerist levert voornaamste bijdrage

Bestudering van het CBS onderzoek leert dat buitenlandse toeristen een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van bestedingen in de sector. In 2016 gaven toeristen uit het buitenland 21 miljard euro uit in Nederland. Dit is bijna 7 procent (1,3 miljard euro) meer dan in 2015. Het aantal overnachtingen dat buitenlandse toeristen in ons land verbleven steeg eveneens en was in 2016 ruim 6 procent hoger dan in 2015.

Hoe profiteert jouw B&B van deze ontwikkeling?

Buitenlandse gasten zijn belangrijk voor een BnB. Uit een internationaal onderzoek dat we in juli 2015 hebben uitgebracht, blijkt dat meer dan een derde (37%) van de gasten volgens de Europese B&B-eigenaren uit het buitenland komen.

B&B-markt binnenlandse vs buitenlandse gasten

De meeste boekingen komen binnen via internet. Het is dus cruciaal voor een B&B om internationaal zichtbaar te worden. Online boekingsplatformen spelen hierin een belangrijke rol. Met een lidmaatschap op Bedandbreakfast.eu word je internationaal zichtbaar en is je Bed and Breakfast ook voor buitenlandse gasten bereikbaar.

Meld je aan op Bedandbreakfast.eu

Ook toeristische bestedingen in eigen land stijgen

Ook de toeristische bestedingen van Nederlanders in eigen land stijgen. In 2016 werd er 45 miljard euro uitgegeven aan uitjes, vakanties, overige recreatie zoals sporten en funshoppen, en de B&B-markt. Dit is ruim 3 procent meer (1,5 miljard euro) dan in 2015. Bedandbreakfast.nl heeft in 2015 onderzoek gedaan naar de marktontwikkeling van BnB’s.

Belangrijke pijlers voor groei B&B-markt

  • Meer luxe en comfort
  • Kortere vakanties
  • Duurzaam toerisme
  • Opkomst van internet
  • Vergrijzing van de bevolking
Meer luxe en comfort

De B&B-markt lift mee op de neiging van de huidige consument om kritisch te kijken naar het prijs-kwaliteitsniveau van accommodaties. B&B’s worden niet meer gezien als logies voor de low-budget reiziger. Veel hedendaagse BnB’s bieden alle luxe en comfort die een gast zich maar kan wensen: een luxueuze inrichting, privé sanitair en internet op de kamer. Belangrijker nog is de persoonlijke service die zo kenmerkend is voor BnB’s. Een hartelijk welkom, een vriendelijk gesprek: gasten stellen daar steeds meer prijs op in een verhardende maatschappij.

Kortere vakanties

We vieren tegenwoordig op een andere manier vakantie dan twintig jaar geleden. Hoewel veel mensen nog van een lange vakantie genieten in de zomermaanden, kiest niet iedereen ervoor om in de file aan te sluiten richting Zuid-Frankrijk om drie weken te kunnen bakken op het strand. Over het algemeen reizen we meer gespreid over het jaar. De voorkeur voor één of meer korte vakanties neemt toe. Zakenreizen worden vaker gekoppeld aan een vakantie en leeftijd speelt tegenwoordig geen rol meer. Oudere mensen blijven langer gezond, vitaal en onafhankelijk. Ze gaan even gemakkelijk op reis als jongeren.

Duurzaam toerisme

Duurzaam toerisme wordt belangrijker in de 21ste eeuw. Vele overheden en reisorganisaties erkennen de gevolgen van het massatoerisme en kiezen de laatste jaren voor duurzaam toerisme. Bed and Breakfast past daar perfect in. B&B’s vormen geen belasting op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu: ze worden gerealiseerd in bestaande woningen en er hoeft niet nieuw gebouwd te worden. Bij een Bed and Breakfast zijn bovendien geen grote investeringen gemoeid om een beleving te creëren; overnachten in een B&B is een beleving op zichzelf. Een duurzame logiesvorm met aandacht voor milieu, mens, natuur en cultuur.

Opkomst van internet

In de toeristische sector is internet niet meer weg te denken als factor van betekenis: Internet heeft het zoek- en boekgedrag van de consument drastisch veranderd. Vóór de komst van internet was de vakantiemarkt sterk gestructureerd, waarbij de touroperator reizen samenstelde en het reisbureau ze verkocht. Nu kan iedere kleine Bed and Breakfast-aanbieder rechtstreeks een groot aantal consumenten ter wereld via internet bereiken. Het is niet vreemd dat door deze ontwikkelingen het aantal B&B’s versneld is toegenomen.

Transparante markt

De vakantiemarkt en B&B-markt zijn dankzij internet veel transparanter geworden. De consument heeft de macht overgenomen van de touroperators en reisbureaus. Prijs en kwaliteit zijn eenvoudig te vergelijken en gastenbeoordelingen spelen een belangrijke rol in het beslissingsproces van de consument.

Betrouwbare platformen

Consumenten hebben een grote behoefte aan overzicht. Zogenoemde ‘portals’ voor B&B’s worden dan ook veel bezocht. Op deze portals kan de consument eenvoudig zoeken en BnB’s met elkaar vergelijken. Met www.bedandbreakfast.nl  ligt de focus op de Nederlandse markt waar www.bedandbreakfast.eu wereldwijd een groot bereik heeft en B&B’s uit 224 landen zijn vertegenwoordigd.

Vergrijzing van de bevolking

Het aantal ouderen neemt toe in de westerse wereld. In 2030 is naar schatting bijna een kwart van de Nederlandse bevolking ouder dan 65 jaar. Voor het eerst in de geschiedenis zullen zoveel mensen gezond oud worden. Door de vergrijzing zal het aandeel B&B-gasten ouder dan 65 jaar toenemen. Dat is goed nieuws voor je als Bed and Breakfast-eigenaar, want juist senioren zijn fervente bezoekers van BnB’s. Het voordeel van deze doelgroep is dat zij niet gebonden zijn aan schoolvakanties en het hoogseizoen, waardoor zij voor een meer gelijkmatige bezetting kunnen zorgen.

Bestel het onderzoeksrapport ‘Bed & Breakfast in Europe’

Bed & Breakfast Europe heeft waardevolle onderzoeksinformatie over de B&B-markt gebundeld in een rapport. Profiteer als Bed and Breakfast van deze insights en bestel het rapport (PDF).

Deel dit artikel:

Over de auteur

Mark Verhoeven

Online Marketing bij Bed & Breakfast Europe. Speciale focus op SEO, SEA, Social en Crossmediale Content Marketing.

Laat een reactie achter