Marktcijfers

Highlights B&B-marktonderzoek

B&B-marktonderzoek

Ben jij benieuwd wat er speelt op de Nederlandse B&B-markt? Recent marktonderzoek onder Nederlandse B&B-eigenaren heeft waardevolle inzichten opgeleverd die de komende weken met jou worden gedeeld. Hierbij een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

De B&B-markt groeit

Volgens de laatste toerismecijfers van het CBS blijkt dat het aantal gasten de laatste jaren is gestegen met 13%. Recent marktonderzoek uitgevoerd door Bedandbreakfast.nl bevestigt deze stijging. Meer dan de helft van de B&B-eigenaren ontvangt in 2017 meer gasten dat het jaar ervoor. Van de eigenaren zegt 59% dat het aantal gasten in 2017 is gestegen ten opzichte van 2016, geeft 32% aan dat het aantal gasten gelijk gebleven is en merkte 9% een daling van het aantal gasten te hebben.

Aantal gasten

Aantal gasten

Meer Buitenlandse Gasten

De stijging van het aantal gasten is deels te danken aan de forse stijging aan buitenlandse gasten. 84% van de B&B-eigenaren geeft aan buitenlandse gasten te ontvangen. Interessant gegeven is waar de meeste internationale gasten vandaan komen en hoe je met jouw Bed and Breakfast meer buitenlandse gasten weet te bereiken.

Aantrekkelijke prijs

De groei van de markt is mede te danken aan de aantrekkelijke prijs- kwaliteit verhouding. Waar de gemiddelde kamerprijzen van hotels door de jaren heen stijgen, is die van een B&B al jaren stabiel. De kamerprijs van een B&B was in 2017 gemiddeld €74,88 inclusief toeristenbelasting en ontbijt. De gemiddelde kamerprijs van een hotel ligt volgens onderzoek door Horwath HTL in 2016 op €107, inclusief toeristenbelasting en ontbijt.

Infographic

Ligging en voorzieningen

Veel B&B’s die deel uitmaakten van het onderzoek zijn landelijk gevestigd, of liggen in de buurt van een natuurgebied. Dit zie je terug in de voorzieningen van de meeste B&B’s. Gratis parkeren, een terras en privé sanitair worden vrijwel standaard aangeboden. Het zijn faciliteiten als een sauna, of een open haard op de kamer waarmee je je écht onderscheidt.

Ontbijt

Een B&B biedt, zoals de naam al doet vermoeden, in 97% van de gevallen ontbijt aan. B&B-eigenaren houden vaak rekening met hun gast als het gaat om het ontbijt.  Zo wordt er ontbijt aangeboden met streekproducten, biologische producten of glutenvrij. Dieetwensen zijn mede door het persoonlijke karakter van een B&B vaak bespreekbaar.

Motivatie

Voor 75% van de Nederlandse B&B-eigenaren is het runnen van hun B&B een nevenactiviteit. Voor 25% van de eigenaren is het runnen van een B&B de hoofdactiviteit. Aangezien het volledig inkomen afkomstig is uit B&B-activiteiten beschikken deze B&B’s over meer kamers, in tegenstelling tot B&B’s die worden gerund als nevenactiviteit. Binnenkort gaan we dieper in op de achterliggende motivatie voor het runnen van een Bed and Breakfast.

Compleet overzicht marktonderzoek

De komende periode delen we alle relevante informatie uit het marktonderzoek met je via blogposts, social media kanalen en onze nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat je niets mist en profiteer van deze waardevolle informatie. Het complete onderzoeksrapport is binnenkort ook als PDF-document te bestellen.

Deel dit artikel:

Over de auteur

Lizzy Scheltus

Online Marketeer bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot augustus 2019.

8 Reacties

  • Eigenlijk is de “scheefgroei” van wat een B&B oorspronkelijk is (en was) wel jammer, mooi onderzoek, dat wel, echter voor mij geen verrassingen. Door media en beoordelings-systematiek neigt de gemiddelde B&B naar steeds meer faciliteiten, luxe en meer. Laten we wel zijn, een volledig appartement met keuken en seperate slaap- en woonkamer, sauna etc. etc. heeft toch niets meer te maken met B&B. En dan is een vergelijk met een hotelkamer ook niet meer reëel, los van het feit dat in het onderzoek van de standaard prijs van een hotel kamer wordt uit gegaan, terwijl deze in de praktijk met vele aanbiedingen volgens mij veel lager ligt. Kortom, leuk onderzoek, maar geen toegevoegde waarde in mijn ogen. Als de trends allemaal deze kant op gaan, denk ik dat er eens een eerlijker onderscheidt gemaakt dient te worden tussen de diverse B&B’s, met hun verschillen (appartement/huisje e.d.) of “gewoon” een mooie slaapplek met vriendelijke gastheer/vrouw en ontbijt. Overigens is dit geen verwijt naar alle goedbedoelende B&B eigenaren, met hun prachtige en fantastische “B&B’s” die meer op appartementen lijken etc. etc. Kortom, wat is nu eigenlijk een B&B…..?

    • Ben het wer eens met bovenstaande reactie; heb al meerdere malen gepleit voor het starten van deze discussie maar via de site is dit niet gelukt.

    • Beste Joost en Jacoba, bedankt voor jullie reactie. Voor de definitie van een B&B hanteren wij het volgende: ‘Een Bed & Breakfast is een overnachtingsaccommodatie gericht op het bieden van de mogelijkheid tot een toeristisch en veelal kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt. Een Bed & Breakfast is gevestigd in een woonhuis of bijhuis, wordt gerund door de eigenaren van het betreffende huis en heeft maximaal zeven kamers’.

      We realiseren ons dat er veel verschil kan zitten tussen de ene B&B en de andere, maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Tenslotte wenst de ene gast alleen een bed en een goed ontbijt, terwijl de andere gast juist bewust kiest voor een verblijf met meer luxe faciliteiten. Als B&B-eigenaar speel je zelf in op de behoeften van je gewenste doelgroep, hierdoor trekt iedere B&B zijn eigen publiek.

  • Helemaal eens met de reactie van Joost van Berg. Ik zou het nog iets verder willen doortrekken. De verkiezing van beste bedandbreakfast moet dan aan kritiek onderhevig worden. Het gaat daar vaak met name om luxe, die verder niets toevoegen aan waar het wezenlijk om gaat:
    Het bieden van gastvrijheid met een goed bed en een lekker ontbijt voor een redelijke prijs. Daar gaat het om, niet om de plaatjes.

    • Beste Willem, het basisprincipe van een B&B is inderdaad het aanbieden van een bed en ontbijt. Vanwege de verschillen tussen B&B’s bestaan er bij de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie vijf verschillende tulpencategorieën, oplopend van eenvoudig tot zeer luxe. Dit betekent niet dat de ene categorie minder goed is dan de ander, maar het gaat hierbij onder meer om de aanwezige services, voorzieningen en faciliteiten die bij de betreffende B&B’s aanwezig zijn.

      Bij de verkiezing van de ‘Beste B&B van Nederland’ worden er in iedere categorie winnaars uitgeroepen en persberichten uitgestuurd, het gaat dus niet alleen om de luxe B&B’s. Dat zou de verkiezing ook minder leuk maken, want juist die verschillen zorgen voor de charme van de B&B-branche.

  • Ik ben het eens met al het bovenstaande, en vindt het grappig dat hier al langer “discussie” over is.
    Echter, 1 punt uit mijn eerste reactie komt niet aan de orde. Namelijk dat een meer kamer appartement met woonkamer en keuken in onze ogen geen B&B is, maar een vakantie appartement of vakantie woning/huisje. Dat heeft niets te maken met de 5 tulpen classificatie, van eenvoudig tot zeer luxe. En dat onderscheidt is aan het vervagen, sterker nog, onze laatste gasten waren super enthousiast, met als enige kleine minpuntje dat er geen klein keukentje was. Kortom, de mensen zien vaak ook door de bomen het bos niet meer en/of hebben een bepaald verwachtingspatroon ! Dus een B&B, eenvoudig of luxe, betreft een slaapkamer met zitje en een badkamer/was gelegenheid. Al het andere betreft is naar mijn mening een vakantie huisje/woning of appartement.

  • Ik zou ook graag even willen reageren op de verkiezing van de beste B&B. Wie bepaalt wie er genomineerd wordt? Er zijn veel B&B’s in Nederland en ze hebben allemaal hun plussen en minnen. Hoe worden dan de drie beste bepaald? Door o.a. een bezoekje van een mistery guest? Wij zijn 4 jaar geleden gecertificeerd met 4 tulpen en hebben nooit meer iemand gezien. We werken elke dag onze naad uit de broek om het de gasten 100% naar de zin te maken. Onze gemiddelde review is 9.4. Toch worden wij niet genomineerd. Doen we iets verkeerd? (Dit voorgaande geldt dus voor veel B&B’s) Ik vind het niet eerlijk dat van alle B&B’s die stinkend hun best doen om het de gasten naar de zin te maken er maar drie genomineerd worden en er dus maar drie extra GRATIS reclame krijgen.

    • Beste mevrouw Vermeesch,

      Bedankt voor uw reactie. Bij alle geclassificeerde B&B’s zijn gasten verzekerd van kwaliteit. De 3 genomineerde B&B’s worden bepaald aan de hand van de classificatiescore en de reviews op Bedandbreakfast.nl, ook het oordeel van de mystery guest wordt meegewogen. Gelukkig doen alle B&B-eigenaren enorm hun best om het de gasten naar de zin te maken. De B&B’s zitten qua score ieder jaar erg dicht bij elkaar. Er worden ieder jaar 15 B&B’s genomineerd. De extra aandacht die vanwege de verkiezing gegenereerd wordt is voor alle aangesloten tulpen B&B’s erg gunstig. Vier jaar na het laatste bezoek wordt een B&B opnieuw bezocht door een van onze mystery guests. We zijn hierbij afhankelijk van de beschikbaarheid van de B&B en van onze mystery guests. Als er nog vragen zijn, neem dan gerust even contact met ons op!

      Met vriendelijke groet,
      Rianne van de Pas

Laat een reactie achter