De economische verwachten zijn nog steeds onzeker en de koopkracht daalt dit jaar opnieuw. De verwachtingen voor de binnenlandse vakantiemarkt zijn dan ook niet al te vrolijk. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Want er zit een flinke groei in het segment van korte hotelvakanties, met bed & breakfasts als stevige concurrenten!
Dat blijkt uit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO. Dit is een grootschalig onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking, dat al sinds 1980 wordt gehouden. Waar kampeer- en bungalowvakanties minder populair worden, ziet de toekomst er juist rooskleurig uit voor hotels en B&B’s, vertelt onderzoeker Kees van der Most.
Persoonlijk gastheerschap
“In de binnenlandse vakantiemarkt is er over de gehele lijn sprake van een stabilisatie. Maar voor bed & breakfast zien we nog volop kansen. Mensen zoeken iets bijzonders: authenticiteit, persoonlijk gastheerschap. Op die punten scoort B&B goed. De kwaliteit van deze accommodatievorm stijgt bovendien. Voor hotels en B&B’s ziet de toekomst er gunstig uit.”
Duurzame recreatie
Hoewel het buitenland blijft trekken, worden binnenlandse vakanties aantrekkelijker naarmate vliegtickets duurder worden. Een verblijf in een B&B in eigen land past binnen duurzame recreatie en dit argument zal in de toekomst zwaarder gaan wegen.
De onderzoekers hebben hun respondenten daarnaast gevraagd naar wat zij belangrijk vinden in een vakantiebestemming (zie grafiek hierboven). En ook hier kunnen we niet anders concluderen dan dat juist bed & breakfasts vaak goed scoren op de meestgenoemde aspecten. De komende jaren verwachten wij dus alleen maar meer liefhebbers van B&B’s!
Enkele trends die uit het onderzoek naar voren komen:
- Mensen gaan vaker kort op vakanties in eigen land.
- Kort verblijf in een hotel of B&B wordt steeds populairder.
- Er is steeds meer vraag naar luxe en comfort.
- ‘Genieten van het goede leven’ wordt hoog gewaardeerd.
- Senioren zijn de doelgroep van de toekomst.