Als jouw gemeente voor het nachtregister meer gegevens vraagt dan wettelijk verplicht is, kun je haar verzoeken om dit te veranderen. Gebruik hiervoor de onderstaande modelbrief ‘Verzoek tot aanpassing APV’. Vul in de modelbrief de naam van je gemeente en het nummer van het betreffende artikel uit de APV (uitleg) in en lever de brief in bij de gemeentesecretaris.
Modelbrief ‘Verzoek tot aanpassing APV m.b.t. nachtregister’
Aan de Gemeenteraad van de gemeente …
t.a.v. de Gemeentesecretaris
Onderwerp: voorstel aanpassing APV mbt artikel … mbt “verschaffen gegevens nachtregister”
Geachte Gemeenteraad,
Graag zou ik uw aandacht willen vragen voor het volgende. In de huidige APV (Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente …) staan in artikel … de eisen opgesomd waaraan de houder van een nachtregister dient te voldoen. Als kleine ondernemer (van i.c. een Bed & Breakfast) val ik eveneens onder deze verplichting. Kort gezegd gaat het hierbij om de plicht om de volgende acht gegevens van mijn gasten bij te houden in een nachtregister:
1. naam
2. adres
3. woonplaats
4. geboortedatum
5. geboorteplaats
6. betrekking
7. dag van aankomst
8. dag van vertrek
Mijns inziens vraagt de Gemeente hiermee meer dan strikt noodzakelijk is ingevolge artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht. In dat artikel, laatstelijk gewijzigd bij de Wet van 20 mei 2010 (Stb. 2010 nr 205) in het kader van “lastenverlichting voor burgers en bedrijfsleven”, zijn de eisen die aan de houder van een nachtregister worden gesteld (verder) beperkt tot de hoogstnoodzakelijke gegevens, te weten (artikel 438 lid 1 Sr.) :
1. naam
2. –
3. woonplaats
4. –
5. –
6. –
7. dag van aankomst
8. dag van vertrek
Anders gezegd, het Wetboek van Strafrecht eist dat de gast zich identificeert en dat de houder van het nachtregister slechts 4 gegevens met betrekking tot deze gast registreert en niet de door de Gemeente gevraagde 8 gegevens.
Ik zou u willen verzoeken om te bewerkstelligen om dit artikel uit de APV van de Gemeente … te vereenvoudigen en ‘terug’ te brengen tot de hoogstnoodzakelijke eisen die het W.v.Sr. aan het nachtregister stelt. In de praktijk verstrekken al mijn gasten bij hun reservering reeds de gegevens zoals die wettelijk zijn vereist. Het zou een hoop administratief werk schelen indien ik mijn gasten naderhand niet ook nog hoef lastig te vallen met vragen over hun geboortedatum, geboorteplaats en beroep of betrekking. Ik vermoed dat alle nachtregisterhouders met een dergelijke vereenvoudiging gebaat zijn en dat de taak van de toezichthouders en controleurs op de nachtregisters daarmee ook eenduidiger wordt. En daarnaast scheelt het een hoeveelheid papier(werk). In concreto wil ik u voorstellen om het huidige artikel als volgt te doen laten wijzigen:
• huidige formulering:
Artikel … Verstrekking gegevens nachtregister
Degene die in een inrichting nachtverblijf houdt dan wel kampeert is verplicht onverwijld aan de houder van die inrichting volledig en naar waarheid zijn naam, adres, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, betrekking, dag van aankomst, alsmede de dag van vertrek te verstrekken.
• nieuwe formulering:
Artikel … Verstrekking van gegevens nachtregister
Degene die in een inrichting nachtverblijf houdt dan wel kampeert is verplicht onverwijld aan de houder van die inrichting volledig en naar waarheid zijn naam, woonplaats, dag van aankomst, alsmede de dag van vertrek te verstrekken.
Hoogachtend,
(ondertekening)
N.b. Deze modelbrief is door B&B Huize Nijmegen (www.huizenijmegen.nl) opgesteld en ter beschikking gesteld aan Bed & Breakfast Nederland, waarvoor dank. Meer informatie over wet- en regelgeving, toegespitst op bed & breakfast-eigenaren, vind je in het digitale ‘Handboek Bed & Breakfast‘ van Bed & Breakfast Nederland.
Is de gemeente echt verplicht om de APV te veranderen
ik heb zojuist het verzoek weggedaan aan de gemeente Weert om hun APV artikel 2.38 aan te passen.
Wat als men weigert dit te doen, ik ga geen advocaat inschakelen om die wijziging door te drukken en ik denk
dat ze dat bij de gemeente Weert ook wel weten. Wat dan??
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het zo ver zou moeten komen, ook gemeentes moeten zich aan de wet houden en daarin staat gewoon duidelijk dat slechts een aantal gegevens verstrekt moet worden!