Toen Bedandbreakfast.nl enkele jaren geleden het reviewsysteem introduceerde, was ik hartstikke blij. Ik had namelijk een kleine bibliotheek met gastenboeken vol lyrische teksten, maar alleen onze gasten konden die lezen. Inmiddels is onze B&B At the Beach de meest gereviewde 5 -tulpen-B&B van Nederland. Het reviewsysteem is eigenlijk ons belangrijkste verkoopargument (USP). Maar toch erger ik me bij tijd en wijle verschrikkelijk aan de gastenbevindingen. Dit heeft te maken met het feit dat je als eigenaar machteloos moet toezien hoe er soms zeer onterechte teksten verschijnen.
Als voorbeeld geef ik een recente review van een stel uit Las Vegas. Zij vonden het koud in ons bed & breakfast. Ook meenden zij dat het ontbijt te snel werd afgehaald. Wat zij niet schrijven, is dat zij in een woestijn wonen. Ook laten ze na te vermelden dat het huisje waar zij verbleven, wel tot 30 graden was opgestookt! Ze vergeten er verder bij te vermelden dat zij pas na 17.00 uur die middag uit hoefden te checken. Bovendien werd het om 9.00 uur geserveerde ontbijt op hun verzoek pas na de lunch opgehaald.
Een ander stel schrijft dat het ontbijt karig was en het toilet te klein. Wat zij niet schrijven, is dat zij beiden lijden aan een zeer ernstige vorm van obesitas. Hierdoor heb ik serieus betwijfeld of ons bed het wel zou houden. Het dieptepunt waren de gasten die mijn spic en span accommodatie binnen één dag wisten te verbouwen tot een vuilnisbelt. Vervolgens gaven ze een zes voor de hygiëne! Het zijn maar voorbeelden en dergelijke situaties komen gelukkig zeer sporadisch voor. Maar ik denk dat menig eigenaar zich zal herkennen in het gevoel van ergernis na het lezen van onredelijke teksten.
Het team van Bedandbreakfast.nl is zich bewust van het feit dat het huidige systeem de eigenaren kwetsbaar maakt. Zij vervullen echter een objectieve rol en kunnen zich daardoor niet mengen in een discussie tussen eigenaar en gast. Toch ben ik benieuwd naar hoe andere B&B-eigenaren kijken naar het systeem waarmee ik soms een haat-, maar meestal een liefderelatie heb.
Ina Flohil is eigenaresse van B&B at the Beach in Den Haag. Iedere maand kun je een nieuwe column van haar lezen op deze blog.
Ik heb deze ervaring gelukkig niet. In Pension de Meyerij in Waalwijk verblijven meestal zakelijke gasten of toeristen uit Nederland en Duitsland of Belgie , die naar de Efteling gaan of komen fietsen. Lang niet iedereen geeft een revieuw, maar als ze dat wel doen , is het altijd wel positief.
In het appartement in Duitsland heb ik nog niet zoveel ervaring met revieuws, omdat ik daar pas vanaf 1 januari van start gegaan ben. Gelukkig heb ik daar een hele goede gastvrouw voor de ontvangst , sleutelbeheer en schoonmaak.