Social media

Superpromotie voor je bed & breakfast op sociale media

Bed & breakfast op sociale media

Begin je avontuur op Twitter, Facebook en LinkedIn met een ‘social army’

Een nieuw jaar betekent goede voornemens. Wat dacht je ervan om dit jaar de stap naar sociale media te zetten? Je kunt je bed en breakfast er geweldig promoten. Als je jouw bed & breakfast wilt introduceren op sociale media, hebben we een goede tip voor je.

B&B-succesverhaal
Mond-tot-mondreclame is de beste reclame en dat geldt zeker op sociale netwerken. Mensen laten hun keuzes sterk afhangen van tips en ervaringen van vrienden. Als jouw bed & breakfast op Facebook of Twitter te vinden is, kunnen je gasten hun positieve ervaring eenvoudig delen met hun vrienden. En zij zullen sneller geneigd zijn om bij jou boeken waarna ze hun ervaringen ook weer delen… et cetera.

Maar hoe begin je nu zo’n succesverhaal binnen sociale media? Het begint natuurlijk met het aanmaken van een profiel en pagina’s voor je bed and breakfast op Facebook en eventueel ook op LinkedIn en Twitter. Elders op deze blog lees je meer over het creëren van profielen op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Begin met een social army
Je B&B heeft een profiel op Twitter, Facebook en/of een ander sociaal netwerk. En nu? Ga niet meteen alles en iedereen uitnodigen om je te volgen of te liken. Begin met de mensen die jouw bed & breakfast echt een warm hart toedragen. Niet alleen zijn ze zeer te spreken over je B&B, ze zijn er zelfs trots op en zullen je accommodatie tegenover iedereen promoten en verdedigen. Deze mensen zijn je ‘hyperfans’ en samen vormen ze jouw social army ofwel je ‘sociale leger’.

Hyperfan van je bed & breakfast
Hoe vind je deze hyperfans? Het zijn natuurlijk je partner, eventuele helpers, vrienden en familieleden maar vooral ook je beste klanten. Vaak weet je nog wel welke gasten echt enthousiast waren. Ze hebben bijvoorbeeld een prachtig verhaal geschreven in je gastenboek of een 10 gegeven op Bedandbreakfast.nl.

Stuur deze gasten een leuk berichtje, nodig ze uit om je te volgen op Facebook en Twitter en vraag ze bijvoorbeeld om een aanbeveling te schrijven, hun ervaringen te delen of een foto te posten van hun verblijf in je B&B. Ze vinden het vast erg leuk om via de sociale media met je te linken. Als je op deze manier met je eigen social army begint, creëer je een positieve basis om op te bouwen. Ga je netwerk vervolgens uitbouwen. Social inside out, heet dat.

VIP-behandeling
Je sociale leger kun je verder aan je verbinden door ze extraatjes te geven zoals aanbiedingen, nieuwtjes en attenties. Je kunt je hyperfans ook vragen om mee te denken over bijvoorbeeld een naam voor je nieuwe gastenkamer of een nieuw arrangement. Ze zullen deze VIP-behandeling graag met anderen delen en zo komt jouw bed & breakfast steeds opnieuw positief onder de aandacht in hun netwerk.

Superpromotor
De sleutel voor superpromotie op social media is: activatie. Stap voor stap de juiste klanten betrekken en zorgen dat zíj je bed en breakfast voor jou gaan promoten. Op die manier maak je superpromotors van ze. Laat het sneeuwbaleffect beginnen!

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

2 Reacties

  • Beste Janneke,

    Mooi verhaal en ik ben het er helemaal mee eens. Om deze reden ben ik ook een facebook pagina begonnen. Ik wilde de gasten hier foto’s en verhaaltjes op laten schrijven, maar dat lukt niet op een bedrijfspagina. Heb jij of iemand anders natuurlijk, een foefje, waardoor dit wel kan? Bij de instellingen heb ik wel aangevinkt dat er foto’s en tekst geplaatst kan worden, maar in de praktijk werkt dit niet.
    Zo kan ik ook niet als bedrijf een stukje bij een gast schrijven of op iets reageren, zoals je dat met je prive account wel kan. Hebben jullie die ervaring ook?
    Ik twijfel er nu over of ik niet beter voor het bedrijf ook een prive account aan kan maken, want dan heb ik volgens mij meer mogelijkheden.
    Ben benieuwd.
    Groet, Carmen

  • Dag Carmen, Facebook raadt echt aan om voor je bedrijf / merk een pagina aan te maken aangezien dit geen persoon is. Je kunt je pagina zo instellen dat anderen zichtbare berichten op je pagina kunnen plaatsen:
    * Log in op Facebook en klik op het kleine radar-icoontje rechts bovenin om Facebook te ‘gebruiken als je pagina’ (je wordt dan ingelogd als zijnde je pagina, niet meer als jezelf).
    * Je wordt nu naar je pagina geleid. Klik helemaal bovenaan in de horizontale balk op ‘Pagina bewerken’ en in het drop-downmenu op ‘Toestemmingen beheren’ .
    * Vink de vakjes aan bij ‘Mogelijkheid om te plaatsen’ en ‘Zichtbaarheid berichten’ .Bij ‘Standaardzichtbaarheid van berichten van anderen op de tijdlijn van [jouw pagina]’ kies je voor ‘Toegestaan op pagina’ .
    * Sla je wijzigingen op.

    Als het goed is, kan iedereen nu berichten plaatsen op je pagina. Je kunt de berichten van anderen bekijken door bovenaan de tijdlijn van je pagina te klikken op de kleine grijze lettertjes ‘Belangrijkste berichten’ en dan op ‘Berichten van anderen’. Berichten van anderen komen sowieso standaard in een wit kader rechts bovenaan van je pagina te staan.

    Het is ook mogelijk om naar keuze sommige berichten van anderen tussen jouw eigen berichten op de tijdlijn van je pagina te laten verschijnen. Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe dat werkt: http://hughbriss.com/how-to-show-posts-by-others-in-your-facebook-brand-timeline-and-not-just-in-the-recent-posts-by-others-box/

Laat een reactie achter