Wat gaat er door je heen als je B&B wordt uitgeroepen tot Beste B&B van Nederland?
“Ik vond het al te gek om genomineerd te zijn, dat was op zich al een prijs waard. Maar toen ik hoorde dat we hadden gewonnen was ik helemaal euforisch”, vertelt Cornélie Kars van Het Hof van Laren enthousiast. Marjan Veenstra van Huize Sonja kan dit beamen en vult aan: “Het behalen van de derde plaats in de categorie met 1 tulp was in 2014 al fantastisch, dus nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn om als tweede te eindigen… De andere B&B’s uit mijn categorie vond ik heel bijzonder, dus ik ging er niet vanuit dat ik zou winnen. Als je dan uiteindelijk wint ben je even sprakeloos.”
Wederom op de eerste plaats
Voor het derde jaar op rij won Hotel California de titel Beste Bed en Breakfast van Nederland in de 2-tulpencategorie, eigenaren Arnold en Yvonne blijven het bijzonder vinden: “Het went nooit. We zijn ontzettend blij om weer als categoriewinnaar uit de bus te komen, maar daar doen we ook ons best voor.” Ook Johan Penders van B&B De Lochterhof ontving opnieuw de hoofdprijs in de 3-tulpenklasse: “In 2013 hadden wij al eens gewonnen en de laatste jaren zaten wij steeds in de top-3, voor ons is het een prachtig gegeven dat mensen het hier goed hebben. Daar zijn we gewoon trots op.”
Hebben jullie de winst op een speciale manier gevierd?
“We hebben het die dag gevierd met onze gasten”, vertelt Rene Verkade van Rietveld Cottage. Hij vervolgt: “We hadden die dag gasten en we hebben hen uitgenodigd en getrakteerd op een diner, waarbij we een fles champagne hebben opengetrokken. Tenslotte doen de gasten het en die moeten het naar hun zin hebben.” Marjan van Huize Sonja denkt daar precies hetzelfde over: “Zonder onze gasten hadden wij dit nooit kunnen bereiken. We hebben veel leuke reacties gekregen en de vaste gasten namen zelfs cadeautjes voor ons mee, maar verder hebben we het niet groots gevierd. Ik vond het al een feest dat we de eerste plaats hadden behaald!”
Bijzondere momenten
De winst van het Beste Bed en Breakfast van Nederland bracht voor de winnaars uit alle tulpencategorieën veel met zich mee, waaronder honderden reacties op internet, via de mail en op straat. Cornélie Kars mocht zelfs aanschuiven bij de uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde: “Ik vind het heel erg leuk als mensen het naar hun zin hebben bij mijn B&B, dat dit wordt beloond met een eerste plaats voelt als een enorme kroon op je werk. En dan ook nog eens een letterlijke kroon als je door Willem Alexander en Maxima wordt uitgenodigd, het is bijna teveel eer.
Heeft jullie B&B extra aandacht gekregen van de media?
“We hebben echt veel media aandacht gekregen”, vertellen Arnold en Yvonne. Ze praten verder: “We hebben een persbericht naar de krant gestuurd, met de mededeling dat onze B&B voor de derde keer tot de beste B&B’s van Nederland behoort. We hebben toen een paginagroot artikel in de Gelderlander gekregen én een toepasselijke cartoon in de plaatselijke krant. Daarnaast zijn we onder meer geïnterviewd door Achterhoek FM en de dj’s van de Top2000 zijn bij ons langs geweest met de Top 2000-bus”. Cornélie verklaart: “B&B’s zijn populair en de media springt daarop in, ik heb dan ook ontzettend veel aandacht gekregen van allerlei bladen, kranten en websites.”
Facebook
Alle eigenaren lijken het met elkaar eens te zijn: Facebook was hét medium voor de verspreiding van hun goede nieuws in 2016. Zo vertelt Rene: “Ik denk dat je met social media het meeste bereikt. Wij hebben de winst op onze Facebookpagina gepost, het winnaarslogo op onze website geplaatst en de handtekening in onze e-mail erop aangepast. Daarnaast hebben wij het nieuws op onze eigen site naar buiten gebracht en dat heeft de lokale pers opgepakt. Johan herkent het verhaal: “Wij hadden een persbericht naar de gemeente uitgezet en is er een wethouder langs geweest. Dit bracht veel publiciteit met zich mee op Facebook, het ging echt een eigen leven leiden.”
Heeft de winst geleid tot meer reserveringsaanvragen en extra bezoekers?
“Het aantal reserveringsaanvragen is absoluut omhoog gegaan”, vertelt Cornélie. “Het probleem is dat ik maar één kamer heb, dus ik moet veel mensen teleurstellen of vragen om later te reserveren. Zo was in september de kamer al vier keer geboekt voor dezelfde data, bij wijze van spreken.” Marjan runt haar B&B op Ameland en weet niet zeker of de winst bijdraagt aan een hogere bezetting: “Eigenlijk mag ik niet klagen, want de B&B zit bijna altijd vol. Ik heb de goedkoopste kamers op Ameland en krijg veel aanvragen via Bedandbreakfast.nl, maar misschien is de keuze voor mijn B&B wel sneller gemaakt dankzij het winnaarslogo.”
Waarom heb jij je B&B aangemeld bij de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie?
“Ik doe in eerst instantie voor mezelf mee met de tulpenclassificatie, als stok achter de deur”, zegt Marjan. Ze vervolgt: “Ik vind het belangrijk om scherp te blijven. Je doet natuurlijk altijd je best, maar door de onverwachte komst van een mystery guest blijf je extra alert.” Johan is het daarmee eens en vult aan: Je kijkt als eigenaar misschien niet kritisch genoeg naar je eigen verblijf om te zien waar de verbeterpunten liggen. Cornélie doet ook mee om een andere reden: “De classificatietulpen bieden een extra podium om te laten zien wat je in huis hebt. Ik zocht naar een manier om mijn B&B in de markt te zetten, met het classificatiesysteem is dat uitstekend gelukt.”
Zou je andere B&B-eigenaren aanraden om mee te doen met de tulpenclassificatie?
“Met de tulpenclassificatie maak je een verschil tussen de vele B&B’s in Nederland, we zouden dan ook andere B&B-eigenaren aanraden om mee te doen”, aldus Arnold en Yvonne. Ze praten verder: “Maar we vinden wel dat iedere tulpen-B&B echt goed moet zijn om ertussen te mogen staan; daarom is het goed dat er af en toe een mystery guest langskomt om de kwaliteit te waarborgen.” Rene vult aan: “Als ik van mezelf uit ga, dan denk ik dat er veel mensen zijn die op het aantal tulpen zoeken naar een B&B. Het geeft in mijn ogen een stukje meerwaarde aan de B&B. Het moet echter wel bij je passen, want gasten krijgen er toch bepaalde verwachtingen van die je moet waarmaken.”
Marjan zegt tot slot: “Waarom zou je niet meedoen? Die tulpen staan goed op je site en op die manier weten mensen dat het klopt. Tenslotte kan iedere B&B-eigenaar allerlei voorzieningen opgeven, maar bij een tulpen-B&B wordt dat ook echt gecheckt.
<strong>AANMELDEN CLASSIFICATIE</strong>
Deel dit artikel: