Marketing & Promotie

Website voor je B&B: 5 tips voor snel resultaat

Een eigen website voor je accommodatie zorgt ervoor dat jouw B&B beter vindbaar is online. Zo informeer je gasten eenvoudig wat je te bieden hebt. In dit artikel geven we je 5 tips and tricks voor een snel resultaat.

Een website voor je B&B

Een eigen website kan niet meer ontbreken wanneer je online goed vindbaar wil zijn. Ruim 78% procent van de B&B’s in Nederland heeft een eigen website. Vaak is dit gecombineerd met een vermelding op een boekingsplatform zoals Bedandbreakfast.nl. Een goede website draagt bij aan een betere vindbaarheid. Hieronder delen we 5 tips voor een snel resultaat.

Tip 1: Duidelijkheid voorop

Je website kan niet duidelijk genoeg zijn. Bezoekers moeten in één oogopslag zien wie er achter de website zit. Ze moeten snel en gemakkelijk de informatie vinden waar ze behoefte aan hebben. Maak daarom een een overzichtelijk menu, bovenaan of links in het scherm. Mijd zware afbeeldingen die veel tijd nodig hebben om te laden, flashintro’s, muziekjes of geluiden die niet weg te klikken zijn. Popup-schermen die de pagina bedekken, zijn ook uit den boze.

Tip 2: Zorg dat bezoekers niet doodlopen

Veel B&B-eigenaren laten een website ontwerpen met pagina’s die ze er uiteindelijk in willen hebben. Ze hebben alleen nog niet voor alle pagina’s beeld of tekst. Door tijdgebrek staan er soms maanden of jarenlang lege pagina’s op hun website. Dat is niet professioneel en veel internetgebruikers ergeren zich eraan. Voeg daarom de pagina’s pas toe zodra je de tekst hiervoor compleet hebt. Belangrijke tip: controleer regelmatig of de links op je site nog werken! Controleer ook of de website er goed uitziet op verschillende internetbrowsers zoals Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox en Safari. Op die manier voorkom je dat de bezoeker geïrriteerd raakt en verder surft naar een andere site.

Tip 3: Zorg voor statistieken van je website

Het is belangrijk om te weten hoeveel bezoekers je website ontvangt, wie deze bezoekers zijn en via welke kanalen ze op je website komen. Bij kant- en klare website-pakketten zoals Jimdo zijn statistieken inbegrepen. Je kunt ook gebruikmaken van statistiekenprogramma’s zoals Google Analytics. Tip: check af en toe de statistieken van je betaalde vermeldingen op andere websites. Op Bedandbreakfast.nl kun je het aantal bezoekers en het aantal reserveringsaanvragen eenvoudig bekijken.

Tip 4: Verleid met je homepage

De homepage van je website is je binnenkomer: deze moet direct aanspreken en de sfeer van jouw B&B weergeven. Hiervoor is goed beeldmateriaal cruciaal. Plaats de mooiste foto van je B&B groot bovenaan of toon meerdere foto’s door middel van een diashow in een slider. Ook populair: een filmpje of Virtuele Google Tour van je B&B op de homepage. Beschrijf naast of onder de hoofdfoto in enkele korte zinnen je accommodatie, de kamers, faciliteiten en de belangrijkste diensten die je aanbiedt. Vergeet niet erbij te vermelden wat je accommodatie nu zo bijzonder maakt: waarom moeten mensen voor jouw B&B kiezen? Op de andere webpagina’s geef je specifiekere informatie over jezelf, de gastenkamers, eventuele arrangementen, de omgeving, geschiedenis van je B&B, de mogelijkheid tot reserveren, je voorwaarden en de route.

Tip 5: Maak je eigen website met Jimdo

Bedandbreakfast.nl werkt samen met Jimdo, een webservice waarmee je snel en eenvoudig een eigen website maakt voor je B&B. Je ben hiervoor niet afhankelijk van een webdesigner en hoeft ook niet te kunnen programmeren. In een handomdraai heb je via Jimdo een eigen website voor je B&B gemaakt. Daarnaast voeg je in een paar clicks de gratis reserveringsmodule van Bedandbreakfast.nl toe. Ook link je eenvoudig naar de reviews die je via Bedandbreakfast.nl ontvangen hebt. Meer informatie over Jimdo vind je op de pagina met abonneevoordelen in de Eigenarenservice.

Meer tips: bestel het Handboek Bed & Breakfast

Het Handboek Bed & Breakfast staat boordevol tips en handleidingen voor het starten en runnen van je B&B. Van ondernemingsplan tot regelgeving en van marktcijfers tot social media: alle onderwerpen die relevant zijn voor de B&B-ondernemer worden erin behandeld. Bestel het handboek hier.

Over de auteur

Eelke Berkvens

Manager Customer Service bij Bedandbreakfast.eu B.V.

Laat een reactie achter