Algemeen

Wipkamer: de grens van gastvrijheid bereikt

Bed and breakfast en privacy

Een bed and breakfast is geen anoniem hotel, al denken sommige gasten daar anders over…

Wat houdt B&B-eigenaren bezig en waar lopen ze tegenaan? Wij kijken geregeld op het eigenarenforum om hier zicht op te houden. Een opvallend veelgelezen bericht staat in de rubriek ‘Waarschuwingen’. De schrijfster ervan stelt interessante vragen over de grenzen van gastvrijheid.

‘Wipkamer’, luidt de intrigerende titel van het bericht. Niet minder dan 745 keer is deze bijdrage inmiddels gelezen. Daarmee is dit het meest gelezen forumbericht van heel 2010, althans in de rubriek ‘Waarschuwingen’ van het forum.

Wat is er gebeurd?
De schrijfster van het bericht klaagt over een vrouwelijke gast die alleen had geboekt, maar overdag een paar uur een mannelijke bezoeker ontving in het gastenverblijf. En hij was daar duidelijk níet voor een beleefdheidsbezoekje, om het maar eens netjes uit te drukken.

Respectloos
De B&B-eigenaresse vindt dat de vrouw en de man het bed and breakfast eigenlijk gewoon gebruikten als ‘wipkamer’. Bovendien gedroegen ze zich respectloos naar haar en de buurt toe. “Dit soort zaken doe je niet in een B&B. Daarvoor ga je naar een anoniem hotel.”

Ze vraagt zich af hoe andere B&B-eigenaren met zo’n situatie omgaan. Wacht je af of grijp je direct in? Laat je de gast het volle pond voor twee betalen?  Met andere woorden: waar liggen de grenzen van gastvrijheid?

Reageer
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Reageer hieronder of ga naar onze discussiegroep op LinkedIn om mee te praten. 

Over de auteur

Janneke Scheepers

Webredacteur bij Bedandbreakfast.eu B.V. tot februari 2016.

3 Reacties

  • Wij hebben ook enkele keren meegemaakt dat mensen hun “kenissen” uitnodigen in onze B&B. Geen “wipdate” gelukkig, maar Turkse man die een vriend uitnodigde die na een uitgebreide gezamelijke “lunch” ook nog gebruik maakte van de kamer voor zijn gebed en een middagdutje. Onze gast verbleef op dat moment in de leefruimte om zijn vriend ruimte en privacy te geven.
    Sindsdien hebben wij op onze website enkele huisregels geplaatst waaronder:
    “personen die niet te gast zijn worden niet toegelaten”.
    Gek genoeg vinden veel mensen alles normaal…….

  • “personen die niet te gast zijn worden niet toegelaten”.
    Goede tip die ik zeker ook op de website ga vermelden.
    En als iemand zich toch niet gedraagt: grote rode streep onder/door de naam zetten en nooit meer terug laten komen, eventueel naam ook aan andere B&B’s doorgeven.
    Hebben wij ook al eens gedaan met een bedrijf dat na vele herinneringen en aanmaningen pas betaalde voor een werknemer die hier had overnacht. We wisten dat diezelfde man nog vaker in de omgeving zou moeten zijn dus hebben de collega’s gewaarschuwd hem alleen bij kontante betaling toe te laten. Overigens was die werknemer een geschikt iemand, maar zijn baas had moeite met betalen…

Laat een reactie achter